יום רביעי, 29 בפברואר 2012

העבודה של מיכאל דגלין


עבודת הגשה בתנ"ך על שמואל ב'

הדמות:אבשלום


המקורות הם:

ויקיפדיה

אתר מאמרים

אתר סיכומים-סיכום על חיי אבשלום

מקראנט

אינציקלופדיה יהודית

1. כיצד ילדותי עיצבה את דמותי ואת התנהגותי בהמשך חייך?

גדלתי בבית מלכות,אני בן של נסיכים גם מצד האמא (מעכה בת תלמי מלך גשור) וגם מצד האבא(דוד המלך). התרחשו במשפחתי שני אירועים אכזריים שבהם היתה מעורבות של המלך ולא היה צדק:אחד היה רצח אוריה על ידי אבי דוד,והשני היה האונס של תמר על ידי אמנון.אירועים אלה בעצם,עיצבו את דמותי וגרמו לי לחשוב ולהתנהג איך שהתנהגתי.בעקבות האירועים הללו הבנתי בעצם למלך מותר הכל,לקחת אישה בכוח,להרוג,ולצאת בסופו של דבר נקי ללא כל עונש.בילדותי אבי לא חינך אותי נכון,והייתי ילד מפונק מפני שגדלתי בבית מלכות, וכתוצאה מכך יצא ממני אדם "מנופח" עם אגו גדול.אבי לא נתן לי ערכים מוסריים שונים כמו למשל שאסור לרצוח אדם אחר גם אם אתה חש נגדו שנאה רבה.לכן כנראה קרה מה שקרה עם אמנון.ההורים שלי מאוד אהבו אותי אך לא הסבירו לי כיצד יש להתנהג איתם,כיצד לחלוק להם כבוד וכבוד לאחרים ולקבל את המעשים והדעות של האחר.כך מצאתי את עצמי מורד ומנסה לקחת לאבי את תפקידו ולהוציא אותו רע בפני כל העם.בהיותי נער,אבי לא נתן לי את התכונות החיוביות שהיו לו-הוא לא טרח ללמד אותי כיצד להיות נחוש ולא לפחד מאף אחד,להיות כאריזמטי וללכת תמיד עם ראש מורם.כתוצאה מהחינוך הזה שקיבלתי לא זכיתי להיות כמוהו,ומה שיצא ממני בגללו זה בן אדם אגואיסט מרדן ופחדן שחושב רק לטובת עצמו.

2.מה היו האירועים המשמעותיים והחשובים ביותר שהשפיעו על חייך בעיקר?

א.אונס אמנון את תמר ורצח אמנון-האירוע האכזרי הזה שהתרחש בחיי הוא היה אחד האירועים הבולטים והחשובים שהשפיעו על חיי.אירוע זה הייתי מעדיף לשכוח מפני שבעצם בו רצחתי את אחי והוא גרם לכך שמאוד התרחקתי ונהיתי שנוא על אבי דוד.הכל התחיל בכך שאמנון ביקש שיביאו לו את תמר אחותי,בטענה שהוא חולה ואם תמר תבוא זה יגרום לו להרגיש טוב יותר. כאשר תמר באה אליו הוא אנס אותה באכזריות.

"וַיְהִי אַחֲרֵי-כֵן, וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן-דָּוִד אָחוֹת יָפָה--וּשְׁמָהּ תָּמָר; וַיֶּאֱהָבֶהָ, אַמְנוֹן בֶּן-דָּוִד. ב וַיֵּצֶר לְאַמְנוֹן לְהִתְחַלּוֹת, בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹתוֹ--כִּי בְתוּלָה, הִיא; וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן, לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה". "וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל-הַמֶּלֶךְ תָּבוֹא-נָא תָּמָר אֲחֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְׁתֵּי לְבִבוֹת, וְאֶבְרֶה, מִיָּדָהּ. ז וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶל-תָּמָר, הַבַּיְתָה לֵאמֹר: לְכִי נָא, בֵּית אַמְנוֹן אָחִיךְ, וַעֲשִׂי-לוֹ, הַבִּרְיָה. ח וַתֵּלֶךְ תָּמָר, בֵּית אַמְנוֹן אָחִיהָ--וְהוּא שֹׁכֵב; וַתִּקַּח אֶת-הַבָּצֵק ותלוש (וַתָּלָשׁ) וַתְּלַבֵּב לְעֵינָיו, וַתְּבַשֵּׁל אֶת-הַלְּבִבוֹת. ט וַתִּקַּח אֶת-הַמַּשְׂרֵת וַתִּצֹק לְפָנָיו, וַיְמָאֵן לֶאֱכוֹל; וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן, הוֹצִיאוּ כָל-אִישׁ מֵעָלַי, וַיֵּצְאוּ כָל-אִישׁ, מֵעָלָיו. י וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל-תָּמָר, הָבִיאִי הַבִּרְיָה הַחֶדֶר, וְאֶבְרֶה, מִיָּדֵךְ; וַתִּקַּח תָּמָר, אֶת-הַלְּבִבוֹת אֲשֶׁר עָשָׂתָה, וַתָּבֵא לְאַמְנוֹן אָחִיהָ, הֶחָדְרָה. יא וַתַּגֵּשׁ אֵלָיו, לֶאֱכֹל; וַיַּחֲזֶק-בָּהּ וַיֹּאמֶר לָהּ, בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי. וַתֹּאמֶר לוֹ, אַל-אָחִי אַל-תְּעַנֵּנִי--כִּי לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן, בְּיִשְׂרָאֵל: אַל-תַּעֲשֵׂה, אֶת-הַנְּבָלָה הַזֹּאת. יג וַאֲנִי, אָנָה אוֹלִיךְ אֶת-חֶרְפָּתִי, וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים, בְּיִשְׂרָאֵל; וְעַתָּה דַּבֶּר-נָא אֶל-הַמֶּלֶךְ, כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ. יד וְלֹא אָבָה, לִשְׁמֹעַ בְּקוֹלָהּ; וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה וַיְעַנֶּהָ, וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ".

שנתיים לאחר האונס הזמנתי את אבא שלי עבדיו,ובניו.לאחר שאבא שלי סירב לבוא,באו רק עבדיו ובניו ובינהם, אמנון.ניצלתי את ההזדמנות הזו על מנת לנקום בו על המעשה הזה וגם מפני שאמנון היה יורש העצר ורציתי להיות המלך הבא,לכן ציוותי על נערי להרוג את אמנון.זה היה מעשה שגוי לחלוטין לדעתי,מעשה שפירק את הקשר עם אבי לגמרי.

"וַיְצַו אַבְשָׁלוֹם אֶת-נְעָרָיו לֵאמֹר, רְאוּ נָא כְּטוֹב לֵב-אַמְנוֹן בַּיַּיִן וְאָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם הַכּוּ אֶת-אַמְנוֹן וַהֲמִתֶּם אֹתוֹ--אַל-תִּירָאוּ: הֲלוֹא, כִּי אָנֹכִי צִוִּיתִי אֶתְכֶם--חִזְקוּ, וִהְיוּ לִבְנֵי-חָיִל. כטוַיַּעֲשׂוּ נַעֲרֵי אַבְשָׁלוֹם, לְאַמְנוֹן, כַּאֲשֶׁר צִוָּה, אַבְשָׁלוֹם; וַיָּקֻמוּ כָּל-בְּנֵי הַמֶּלֶךְ, וַיִּרְכְּבוּ אִישׁ עַל-פִּרְדּוֹ--וַיָּנֻסוּ. ל וַיְהִי, הֵמָּה בַדֶּרֶךְ, וְהַשְּׁמֻעָה בָאָה, אֶל-דָּוִד לֵאמֹר: הִכָּה אַבְשָׁלוֹם אֶת-כָּל-בְּנֵי הַמֶּלֶךְ, וְלֹא-נוֹתַר מֵהֶם אֶחָד." שמואל ב פרק יג

ב.הבריחה לגשור וה"פיוס" עם אבי- לאחר הרצח ברחתי לגשור שם היה סבי(תלמי מלך גשו מצד אמי).שם הייתי 3 שנים,ולאחר מכן הגיע יואב בן צרויה,לקרוא לי בשם דוד לחזור לירושלים.כאשר חזרתי אבי עדיין כעס עליי ולא דיברתי איתו במשך שנתיים כך עברו להן 5 שנים מבלי שדיברתי מילה עם אבי.לבסוף קראתי ליואב על מנת שיבוא ויפייס אותי עם אבי אך הוא לא בא לכן שרפתי לו את השדה,עוד מעשה שאני מצטער עליו עד היום.לבסוף יואב הגיע וכביכול פייס אותי עם אבא אך זה לא היה נראה לי כמו משהו אמיתי,הייתה לי תחושה שזה התרחש לא מכל הלב וכי אבי עדיין שומר לי טינה על מעשיי.

וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח, וַיֵּלֶךְ אֶל-תַּלְמַי בֶּן-עמיחור (עַמִּיהוּד) מֶלֶךְ גְּשׁוּר; וַיִּתְאַבֵּל עַל-בְּנוֹ, כָּל-הַיָּמִים. לח וְאַבְשָׁלוֹם בָּרַח, וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּר; וַיְהִי-שָׁם, שָׁלֹשׁ שָׁנִים. לט וַתְּכַל דָּוִד הַמֶּלֶךְ, לָצֵאת אֶל-אַבְשָׁלוֹם: כִּי-נִחַם עַל-אַמְנוֹן, כִּי-מֵת. שמואל ב פרק יג

כא וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל-יוֹאָב, הִנֵּה-נָא עָשִׂיתִי אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה; וְלֵךְ הָשֵׁב אֶת-הַנַּעַר, אֶת-אַבְשָׁלוֹם. כב וַיִּפֹּל יוֹאָב אֶל-פָּנָיו אַרְצָה וַיִּשְׁתַּחוּ, וַיְבָרֶךְ אֶת-הַמֶּלֶךְ; וַיֹּאמֶר יוֹאָב הַיּוֹם יָדַע עַבְדְּךָ כִּי-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר-עָשָׂה הַמֶּלֶךְ, אֶת-דְּבַר עבדו (עַבְדֶּךָ). כג וַיָּקָם יוֹאָב, וַיֵּלֶךְ גְּשׁוּרָה; וַיָּבֵא אֶת-אַבְשָׁלוֹם, יְרוּשָׁלִָם. {ס}

כד וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ יִסֹּב אֶל-בֵּיתוֹ, וּפָנַי לֹא יִרְאֶה; וַיִּסֹּב אַבְשָׁלוֹם אֶל-בֵּיתוֹ, וּפְנֵי הַמֶּלֶךְ לֹא רָאָה

ח וַיֵּשֶׁב אַבְשָׁלוֹם בִּירוּשָׁלִַם, שְׁנָתַיִם יָמִים; וּפְנֵי הַמֶּלֶךְ, לֹא רָאָה. כט וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם אֶל-יוֹאָב, לִשְׁלֹחַ אֹתוֹ אֶל-הַמֶּלֶךְ, וְלֹא אָבָה, לָבוֹא אֵלָיו; וַיִּשְׁלַח עוֹד שֵׁנִית, וְלֹא אָבָה לָבוֹא. לוַיֹּאמֶר אֶל-עֲבָדָיו רְאוּ חֶלְקַת יוֹאָב אֶל-יָדִי, וְלוֹ-שָׁם שְׂעֹרִים--לְכוּ, והוצתיה (וְהַצִּיתוּהָ) בָאֵשׁ; וַיַּצִּתוּ עַבְדֵי אַבְשָׁלוֹם, אֶת-הַחֶלְקָה--בָּאֵשׁ. {פ}

לא וַיָּקָם יוֹאָב, וַיָּבֹא אֶל-אַבְשָׁלוֹם הַבָּיְתָה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, לָמָּה הִצִּיתוּ עֲבָדֶיךָ אֶת-הַחֶלְקָה אֲשֶׁר-לִי בָּאֵשׁ. לב וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל-יוֹאָב הִנֵּה שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר בֹּא הֵנָּה וְאֶשְׁלְחָה אֹתְךָ אֶל-הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר, לָמָּה בָּאתִי מִגְּשׁוּר--טוֹב לִי, עֹד אֲנִי-שָׁם; וְעַתָּה, אֶרְאֶה פְּנֵי הַמֶּלֶךְ, וְאִם-יֶשׁ-בִּי עָוֹן, וֶהֱמִתָנִי. לג וַיָּבֹא יוֹאָב אֶל-הַמֶּלֶךְ, וַיַּגֶּד-לוֹ, וַיִּקְרָא אֶל-אַבְשָׁלוֹם וַיָּבֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ עַל-אַפָּיו אַרְצָה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ; וַיִּשַּׁק הַמֶּלֶךְ, לְאַבְשָׁלוֹם. {ס} שמואל ב פרק יד

ג.המרד וניסיון לקחת את מלוכת אבי-כאשר כביכול השלמתי עם אבי החלטתי שזה הזמן לפעול וליזום ולנסות לקחת את מלוכתו.ניצלתי את זה שכלאב הבן השני מת והבן הבכור נרצח והבנתי שאני הוא זה שיהיה יורש העצר.שיקרתי לו שנדרתי נדר בחברון ולמעשה לקחתי 200 מכובדים והתחלתי לצבור תאוצה רבה לקראת המרד.התקדמתי והיה לי מאוד קשה ללכת נפשית מפני שזה מאוד קשה למרוד באבא שלך כשכל כך אהבת אותו ויש לך קשר דם איתו.למרות כל זאת הייתי נחוש ודבק במטרה.נעזרתי במרכבות ובסוסים וב-50 רצים והראתי לכל העם שאני יורש העצר.

. "וַיְהִי, מֵאַחֲרֵי כֵן, וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם, מֶרְכָּבָה וְסֻסִים; וַחֲמִשִּׁים אִישׁ, רָצִים לְפָנָיו. וַיְהִי, מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה; וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם, אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֵלְכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת-נִדְרִי אֲשֶׁר-נָדַרְתִּי לַיהוָה, בְּחֶבְרוֹן. ח כִּי-נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ, בְּשִׁבְתִּי בִגְשׁוּר בַּאֲרָם לֵאמֹר: אִם-ישיב (יָשׁוֹב) יְשִׁיבֵנִי יְהוָה יְרוּשָׁלִַם, וְעָבַדְתִּי אֶת-יְהוָה. ט וַיֹּאמֶר-לוֹ הַמֶּלֶךְ, לֵךְ בְּשָׁלוֹם; וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ חֶבְרוֹנָה. וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים, בְּכָל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: כְּשָׁמְעֲכֶם, אֶת-קוֹל הַשֹּׁפָר, וַאֲמַרְתֶּם, מָלַךְ אַבְשָׁלוֹם בְּחֶבְרוֹן. יא וְאֶת-אַבְשָׁלוֹם, הָלְכוּ מָאתַיִם אִישׁ מִירוּשָׁלִַם, קְרֻאִים, וְהֹלְכִים לְתֻמָּם; וְלֹא יָדְעוּ, כָּל-דָּבָר". שמואל ב פרק טו

3.מה היה רגע השפל בחייך?

ללא ספק היו לי כמה רגעי שפל בחיי,אך לדעתי הבולט והמשמעותי מכולם היה כאשר רצחתי את אמנון.לדעתי ,זו היתה טעות נוראית ולא משנה עד כמה כעסתי על אמנון לא הייתי צריך לגרום למותו.הלכתי בדרכו השלילית של אבי ואני מאוד מצטער על כך.אין ספק שאם רציתי להיות מלך ולהתמודד לראשות המלוכה הייתי צריך להתנהג אחרת,מפני שזה ממש לא מתאים למלך לרצוח ככה אדם אחר,לא משנה מאיזו סיבה.באותה התקופה במקום לברוח לגשור,מעשה מאוד משפיל ומאוד לא בוגר מצידי הייתי צריך לבוא לדוד כמו גבר אמיתי ולהגיד לו שטעיתי.יכול להיות אז הוא היה סולח לי באמת,וכל המרד לא היה קורה.

4.מה היה רגע השיא בחייך?

ללא ספק רגע השיא בחיי היה הרגע בו כל המכובדים הלכו אחרי ושיתפו איתי פעולה,הרגע בו כביכול הומלכתי היה רגע חשוב ומרגש עבורי, אמנם בצורה שלילית.הרגע בו אחד היועצים החכמים אחיתופל היה לצידי ורצה לעזור לי היה רגע מאושר מבחינתי,מפני שבאותה תקופה הייתי חייב את עצתו,פחדתי לצאת כנגד אבי המנוסה והעוצמתי.באותו הזמן כאשר כולם היו איתי הייתי בטוח כי אני עוד רגע כבר מלך על ישראל.זה בהחלט ההישג הכי גדול עבורי היה אז,ורגע השיא שלי בחיי.

5.השאלה:מדוע הקשבת לעצת חושי ולא לעצת אחיתופל?

התשובה:ובכן,שאלה מעניינת.כאשר אחיתופל אמר לי את העצה לא הייתי סגור עליה מפני שמאוד חששתי מאבי,ידעתי שאם נתקוף אותו כאשר יש לנו קומנדו כל כך קטן אנו לא נשיג תוצאות.לכן כאשר חושי בא שאלתי אותו מדוע אתה בא אליי, אתה לא עם הצבא של דוד?הוא אמר לי שכל העם הולך איתי אז האמנתי לו.זה היה מאוד משכנע.הוא אמר לי שאחיתופל איש חכם מאוד אך במקרה הזה לדעתו הוא טועה,וכי הוא לא יצליח לנצח את צבאו הרב והמיומן של דוד.בגלל הפחד הגדול שהיה בי לתקוף כבר הלילה ככה כמעט לבד אדם כה חזק כמו דוד,"השתפנתי" ובחרתי להקשיב לחושי שאמר לי שאני צריך לגייס את כל העם ורק אז לתקוף.חשבתי לעצמי שאם נהיה יותר,אז הסבירות שנצליח תהיה גבוהה יותר לכן בחרתי בעצתו ולא בעצת אחיתופל.

6.אילו עצות היית מייעץ לנו האנשים החיים בשנת 2012?

ראשית, בתחום הבין אישי, לכבד את ההורים ולא רק אותם אלא את כל בני האדם על מנת שלא להגיע למצבים שאליהם אני הגעתי,כמו המרד והרצח.לא להיות אדיש להורים ולעזור ולהוקיר אותם,לא להיות אדיש ומפונק כלפיהם,לא לשקר להם בחיים כמו שאני שיקרתי לאבי.להיות אדם טוב מוסרית ואם טעית יש להודות בטעות ולבקש סליחה,מה שאני לא עשיתי כשרצחתי את אמנון.

שנית,בתחום הצבאי,אני נותן עצה מנסיוני הרב שצברתי במלחמה באבי,לחשוב טוב לפני שנלחמים אולי יש לחתום על הסכם שלום,ואם האויב מאיים עליך ואתה לא יכול לפתור איתו את הבעיה בשלום,אתה חייב להלחם בו בבטחון ולתקוף אותו ללא היסוס אסור לפחד.יש לחשוב טוב טוב מבחינה אסטרטגית כיצד יש לבצע את המהלכים הנכונים שיובילו לתבוסת האויב.במקרה של מדינת ישראל,אני מציע לה לא לחכות שהמדינות האויבות שגובלות איתה יתקפו אלא לפעול מיד ולתקוף אותן לפני שיהיה מאוחר מדי(כמו שקרה במרד-עצת אחיתופל). מנסיוני יש לשאוף למצב של שלום ולמצב שבו אין מלחמות.

7.השוואה ביני לבין אבשלום:

נקודות דמיון: שנינו נחושים ודבקים במטרה,שואפים להצליח.ניתן לראות זאת בכך שאבשלום היה נחוש בדעתו למרד,אסף צבא וכמעט ולקח לדוד את המלוכה.אבשלום מתגלה כאדם ששואף להצליח ולהיות ראשון,יורש העצר.הוא הורג את אמנון וכלאב מת לכן הוא עומד בשער העיר ומתנהג כמלך,מראה אגו גדול.הוא שואף לקחת לדוד את מקומו כמלך,להיות שופט על העם במקום דוד ולקבל את הכבוד והפאר שדוד קיבל כאשר היה מלך.

נקודות שוני: אבשלום מתגלה כאדם לא צנוע,מפונק ובעל אגו גדול,בנוסף הוא מוכן להרוג את אביו אפילו, על מנת להיות הגדול מכולם,מוכן להעיף כל מכשול וכל דבר שמפריע לו בדרכו אל השיא ותהילה שאליה הוא חושב שהוא ראוי להגיע.הוא בן אדם מרדן,לא יודע להודות לדוד על ך שגידל אותו ואהב אותו כבן,לא מעניין אותו שהוא אבא שלו ,מתנהג באדישות ומוכן לעשות הכל כדי להיות מלך.לעומתו,אני משתדל להיות צנוע ולא להתנהג כך,אני לא ימכור חבר בחיים,כדי שלי יהיה טוב,אני מעדיף שיהיה טוב לאחר מאשר לי.


8.בתמונה זאת ניתן לראות את אבשלום כאשר שערו נתפס בעץ,לאחר שברח מאביו,בתמונה רואים את אבשלום חסר עונים,מפוחד ולא יודע מה עליו לעשות,כנגד יואב עם המבט האכזרי,שהורג את אבשלום המסכן.בחרתי דווקא בתמונה זו מפני שהיא משקפת את אבשלום במצב הכי משמעותי וגורלי בחייו,המצב בו הוא עומד למות.









9.אבשלום/מיכאל דגלין

ילדים רבים נולדו לדוד,

אך אבשלום הוא ילד מיוחד ויחיד.

שם אימו היה מעכה,

הוא נולד ממש בבית מלוכה.

הוא היה נער נאה ממלכת יהודה,

נער שאין כמותו בכל הממלכה.

נער פחדן חסר ביטחון,

כזה לא נראה עוד בחברון.

בביתו התרחשו אירועים מסעירים,

אירועים ששינו לו את החיים.

אירועים שלימדו אותו דברים לא טובים,

דברים פשוט שליליים.

אבשלום היה ילד מפונק,

ובנוסף לכך היה לו אגו ענק.

את אביו לא כיבד כלל,

ולא הוקיר אותו בכלל.

מעשיו של דוד הנוראיים ,

התבררו לו כדברים נתפסים.

הוא הבין שלמלך מותר לעשות הכל,

מפני שהוא זה שנמצא מעל לכל.

כאשר שמע שאמנון אנס את תמר,

הוא ידע מה עליו לעשות ובחר מה שבחר,

ללכת בדרכו השלילית של אביו ,

ולרצוח את אחיו.

לאחר הרצח הוא בחר לברוח לגשור,

שם שהה סבו האהוב,

לכן זה היה לנו על כך ברור.

שם שהה 3 שנים,

וחי לו חיים מאוד רגועים.

יואב החזיר אותו,

מפני שראה עד כמה דוד מתגעגע לבנו,

אך כשחזר דוד לא בא לקראתו,

הדחיק אותו שנתיים ולא דיבר איתו.

אבשלום מבין שעכשיו זהו זמנו ,

לנקום ולקחת את מלוכתו.

אבשלום פותח מיד במרד,

כאשר הוא רוכב על הפרד.

דוד מבין שבנו האהוב יצא נגדו,

ולכן הוא נס על נפשו.

הוא מבולבל ,

ואינו יודע מה עליו לעשות בכלל.

לבסוף כשקורע הוא את בגדיו,

יודע הוא שעליו,

לברוח כמה שיותר מהר,

אחרת יאחר.

שולח הוא את חושי הארכי,

בעודו הוא בורח אל עבר הירדן המזרחי.

חושי מציע לאבשלום עצה,

שתעזור לדוד אך לאבשלום היא רעה.

אבשלום בוחר שלא לקבל את עצת אחיתופל הטובה,

ולקבל את עצתו של חושי הרעה.

כך מכיסא המלוכה הוא נפרד,

ובעצם הוא לא מרד!

דוד המתאבל לא סלח לבנו,

אך בסתר לבו,

התגעגע אליו ולא רצה במותו.

כאשר שני הצדדים נפגשים,

ביער אפרים סבוך העצים.

אבשלום בורח מצבאו של דוד,

נתפס שערו הארוך באחד העצים.

למרות פקודתו של המלך דוד,

יואב בא והורג את אבשלום .

כעת לאחר שמת אבשלום,

דוד הוא המלך,

ויש לנו שלום!

עבודת הגשה בתנ"ך על שמואל ב' הדמות:אבשלום עבודת הגשה בתנ"ך על שמואל ב' הדמות:אבשלום עבודת הגשה בתנ"ך על שמואל ב' הדמות:אבשלום

יום שני, 27 בפברואר 2012

עבודת הגשה בתנ"ך





הדמות של דויד המלך

התלמיד המגיש: שי רבאני

עבודה זו מוגשת למורה: רוני קלדרון

עבודה זו במסגרת שיעורי: תנ"ך

כיתה: ט-7

מועד ההגשה: 29.2.2012


קישורים לדמות דויד:

ויקיפדיה

לקסיקון לתרבות ישראל

מטח

עוצמת התהילים

אנציקלופדיה יהודית

YNET

הידברות

סופר המלך דויד

1. את רוב ילדותי הייתי מעביר בעבודת רעיית צאן, הייתי נוהג להשגיח על הכבשים והטלאים של אבי בזמן שהיו רועות במרעה, לעיתים הייתי נאלץ להתמודד עם חיות טרף שרצו למלא את קיבתם בעזרת הכבשים שלי, אך לדבר זה לא אפשרתי, הייתי נלחם בגבורה ואמונה נגד החיה הנוראה על מנת להציל את הכבש האומלל ממלתעותיה. בגלל הסיבה שבצעירותי הייתי רועה צאן הדואג לכל שה ושה שהיה נמצא תחת חסותי רכשתי כושר מנהיגות שאפשרה וסייעה לי להתמודד בעוד היותי מנהיג על כל שבטי ישראל. אומץ הלב, הגבורה והאמונה שרכתי בזמן ילדותי שהייתי רועה צאן תחילה סייעה לי במלחמה נגד הענק גולית, "המכונה האנושית" שהפחידה את בני עמי וזלזלה בהם על כך שעמה, עם הפלשתים ינצחו את בנ"י ללא כל מאמץ קשה. אני שלא הייתי מוכן לזה שיפחידו וידברו אל עמי בצורה כה מזלזלת רכשתי אומץ רב והייתי מוכן להתייצב מול "המכונה האנושית", אני יודע שניצחתי בזכות האמונה החזקה שלי בה', ובבטחה ששררה בליבי שכמו שהוא הגן עליי בזמן שנלחמתי נגד חיות הטרף שאיימו לטרוף כבשים מצאני אז גם כאן בקרב נגד הענק גולית הוא ישמור עליי ולא יאכזב אותי. בזכות כושר המנהיגות שרכשתי בעבודות בילדותי, הצלחתי למלוך ולשלוט על שבט יהודה בצורה די טובה, הייתי יודע לדאוג לאנשים ומה לעשות במצבי מצוקה. כמספר שנים לאחר מלוכתי על שבט יהודה בנ"י ראו בי כמנהיג דגול ועל כן הם ביקשו ממני למלוך גם עליהם. אני דויד בן אדם שאכפת לו מכל ישראלי וישראלי הסכמתי לבקשה של עמי והומלכתי למלך על כל ישראל. המלוכה על כל ישראל הייתה קשה ומייגעת אך הכישרון שרכשתי בצעירותו סייע לי להתגבר על כל המכשולים ולשלוט על כל בנ"י כמו שצריך.

2. כידוע לכולם בפעם הראשונה שבה הופעתי בפרהסיה לידי כל בני ישראל הייתה היאבקותי עם גולית "אויב מספר אחת של בנ"י". באותה תקופה שבה הייתי עוד נער צעיר השומר על צאן משפחתו, בנ"י היו נתונים תחת מתקפה אדירה מאויבם המושבע הפלשתים. בזמן שאבי שלח אותי לקחת אוכל לאחיי גיליתי עד כמה עמי מפחד מגולית "המכונה האנושית" הקטלנית שמזלזלת בעמי וגוערת בו על כך שלא יכול לעמוד נגדו. ברגע שהבנתי שקיים אדם שכה מזלזל בעם שלי אזרתי אומץ והחלטתי להצהיר שאני אהיה האדם שאתייצב מול "מכונת המלחמה". תחילה כולם לעגו לי אך המלך שאול שבהמשך שנא אותי וכל הזמן רצה לנעוץ בי את חרבו, תמך בי ואמר את המילים התחבאו לי בלב "לך ושיהיה איתך אלוהים". בגלל היותי קטן לא לבשתי מגנים או שייפתי חרבות לקראת הקרב אלא אספתי חלוקי נחל והצטיידתי ברוגטקה. בזמן הקרב לעג לי גולית על ממדי הצנומים לעומתו ועל כלי הנשק שלי אך אני שבטחתי באלוהים וידעתי יותר מכלל בבטחה שהוא עמד לצידי, הנפתי את הרוגטקה והשלכתי חלוק אבן אל ראשו של גולית. האבן שיתקה את מוחו של הענק המרושע והפילה אותו אל האדמה, שכבר משם כרטטי את ראשו ועמי הכריז על הניצחון. אירוע זה לא אשכח לעולם הרי הוא זה שהביא אותי לדמות רשמית בעמי שנכתבה בספר הספרים הרשמי של העם היהודי מאז ומעולם. אירוע זה גם הוכיח לי עד כמה אלוהים עמוד לצידי ומגן עליי מכל משמר.

מראה מקום: שמואל א' פרק י"ז (מלחמה בין בנ"י לפלשתים).

3. רגע השיא בחיי היה הניצחון על פני הפלשתים. אני חושב שזוהי הרגשה נפלאה ומספקת לכל החיים כשאתה בא ומציל את עמך מידי כוח רשע ומפחיד שאיים על קיומו של עמך במשך רב זמן ללא כל גילוי אומץ והלחמות בקרב הלוחמים הישראלים. אני יודע ומודה שללא עזרתו של ה', לא הייתי מצליח בקרב הרי ניצחון זה עוצר הנשימה והמפתיע חל בעודי נער צעיר וקטן, ללא כל ידע לחימה וללא כל מגנים או כלי מלחמה מסוכנים ניצחתי את גולית שהיה גדול ממני פי 10 במימדיו. לאחר הניצחון המרשים הרגשתי במרוממים שהצלחתי להביא את עמי לרוגע מוחלט מפני אויבו המושבע הפלשתים שבמשך זמן רב איים על קיומו של עמי ורצה להרגו. תחושת הניצחון על אויבו המושבע של עמי מביאה לתחושת סיפוק עצומה שקשה מאוד לתאר אותה עד כמה היא מרגשת וממלאה עד מאוד את תחושת ההתגאות וההצלחה. הפרס שהיה אמור שאול המלך להעניק לי לא עניין בי כל כך ספקות רצון, אלא הדבר האמיתי היה התשועה וההצלחה שהייתי יכול להביא והבאתי לעם שלי וה' שתמך וסייע בי בכל הדרך. סיטואציה נוספת שבה הרגשתי בעננים הייתה הזמנתם של כל בנ"י שאני אמלוך עליהם. כידוע לכולם תחילה הייתי שולט רק על שבט יהודה ובירתה חברון אך במשך הזמן גם שאר שבטי ישראל הזמינו אותי למלוך עליהם. ההזמנה עצמה העניקה לי ביטחון עצמי רב על כך שהעם שלי תומך בי ורואה אותי הולך בדרך הישר והצדק, ובנוסף היא הוכיחה לי עד כמה אני מצליח במעשיי והדרך שבה אני נוהג היא נכונה ומצליחה לשלוט על כל בנ"י בהצלחה ובחכמה. אשמח לציין גם שללא ה' לא הייתי מצליח לרגעי השיא המופלאים הללו שחוויתי בחיי הרי הוא האחד שפילס לי את הדרך להצלחה.

4. רגע השפל בחיי היה ביצוע החטאים על שלושה מעשרת הדברות. רגע זה היה מאוד משפיל ומביך בעיקר בפני ה' אל ללא ספק גם בפני כל העם, אין ספק שאני מאשים את עצמי ולא את אף אחד אחר בעברות הקשות הללו שנענשו מטעמי בכלל ולא מתוך מחשבה על האחר. הכול התחיל מניאוף אשת אוריה בת שבע ומקיום יחסי מין עימה. בעקבות קיום יחסי המים בת שבע נכנסה להיריון ואני נכנסתי ללחץ רב כיצד אוכל להסתיר זאת מפני העם וה'. תחילה קראתי לאוריה שהיה במלחמה לנוח בביתו עם משאה מבורכת שהוא קיבל ממני אך הוא התגלה כחייל נאמן ולא הלך לביתו וזהו דבר שהציג אותי באור שלילי. בפעם השנייה ניסית למוטט את מוסריותו של אוריה בעזרת אלכוהול אך גיליתי להפתעתי הרבה שגם זה לא עזר. בפעם השלישית והאחרונה רציתי להיפטר מאוריה בכל מחיר ולכן שלחתי אותו למשימת התאבדות בצבא עם חיילים נוספים שבסופה כולם נהרגו והילדים והנשים שלהם הפכו לאלמנות ויתומים. אני שרציתי להצדיק את הריונה של בת שבע נישאתי איתה לאחר שישבה שבעה על בעלה. ידעתי שאני מרמה במעשים אלו רק את עצמי והאל שבשמיים יודע את האמת וכועס על מעשיי הנוראים. כתוצאה על חטאי האיומים ה' ניסה אותי בעזרת משל שבו כיכבתי ללא כל ידיעתי. בתהילים אני מודה בפני ה' שחטאתי ואני מוכן לקבל על עצמי כל עונש שמגיע לי על המעשה הנבזה שביצעתי. ה' שתמך בי ראה בהתוודות שלי כמשהו מיוחד ולכן לא החמיר כל כך בעונשי, אך נתן העניש אותי בצורה שבחיים לא ארצה לחזור לבצע מעשים אלו שוב. רגע שפל נוסף בחיי היה המרד של בני אבשלום. אבשלום המריד את העם נגדי ועל כן הצליח לצבור קהל יעד אך התחושה שהרגשתי בזמן שהבנתי את מעשיו עד כמה זה קשה וכואב שהבן שלך שאמור לעמוד לצדך עומד לרעתך ומערער על חייך. מהרגע שנודע לי על המרד שאבשלום בני מקומם נגדי תפקדתי מבחינה שכלית מצוינת, ותכננתי פעולה שתביא אותי בחזרה למלוך על ירושלים לאחר שברחתי מארמוני. אך מהבחינה הרגשית הייתי במצב איום של התאבלות, קרעתי את בגדיי, הלכתי יחף והשפלתי רבות על כך שברחתי מהעיר אל המדבר.

5. שאלה + תשובה:

שאלתי אל דויד: כיצד הצלחת לשקם את עצמך לאחר שבנך אבשלום הסית את העם נגדך וכמעט הצליח למחוק אותך מהמפה?

תשובה: מהלך זה שבני אבשלום ביצע היה לי קשה מאוד מבחינה נפשית ולכן יהיה לי קצת קשה לדבר על זה, אבל אני אשתדל. תחילה אני ואבשלום בני היינו שרויים במתחים קשים במשך שנתיים לאחר שהוא רצח את בני הבכור אמנון. אבשלום שכעס על כך שאני שומר לו טינה החליט לנקום בי ועשה זאת במרד. פתיחתו הייתה בגינוני מלכות מופרזים מעין כמוהם להעצמת כוחו והאגו הגדול שהיה לו. הוא נעזר במרכבה עם סוסים ו-50 רצים על מנת להעביר את המסר לעם שיורש העצר הבא יגיע. הגאוותנות והאגו הגדול שהוא הפגין לא הפריעו לי כי הרי ידעתי על תכונותיו של בני, אך הדבר הראשון שהדהים אותי לרעה היה ניסיון הסכסוך שלו ביני לבין העם. אבשלום התחנף תחילה אל כל הנשפטים שהגיעו אליי והציע להם מלכות טובה יותר, ומאז הוא המשיך הכול בשלבים. הוא ניצל את כל הגורמים שהציגו אותי באור שלילי בפני העם על מנת שהוא יגיע להצלחה של לכבוש את העיר ירושלים שאותה אני הקמתי ולתפוס את כיסאי על כל בנ"י.

ימי השגשוג של אבשלום החלו כשהוא הלך אל כל אנשי חברון ששנאו אותי על כך שבחרתי את ירושלים כבירת ישראל ועל כן הם הפסידו מבחינה כלכלית וערך מקור מגוריהם ירד. אנשי חברון שחיכו כל רגע לאחד כמו אבשלום הצטרפו למרד שלו בשמחה עם עוד מספר רב של אנשים שישמחו לכרות את ראשי. אם לאומר את האמת כאשר נודע לי כי אבשלום בני בגד בי והקים נגדי מרד מבחינה שכלית תפקדתי מצוין ותכננתי תוכנית פעולה שתצליח להחזיר אותי בחזרה למקומי בירושלים. אך כאשר אנו מתבוננים על הצד הרגשי שבעניין באותו הרגע רציתי להתאבד, התאבלתי, קרעתי את בגדיי והלכתי יחף עם העם הבוכה. התחושה שעקצה אותי בליבי הייתה הבגידה וההשפלה המרה שהגעתי אליה בעזיבת העיר ובריחה אל המדבר.

לאור היותי מצביא ובעל כושר מנהיגות תכננתי פעולות שיחזירו לי את ירושלים, אך הדבר שהכי הפחיד אותי היה אחיתופל שחכמתו הערמומית והרעה יכולה להרוס לי הכול ועל כן החלטתי לשלוח את חושי "הפסיכולוג המלכותי" שבזכותו הצלחתי לחזור שוב לירושלים עירי.

ביני לבין אחיתופל הייתה קיימת שנאה הדדית חזקה ועל כן הייתי חייב לנצח אותו בכל מחיר שאפשר. אחיתופל שהיה גאון מבחינת חכמה ועצות הביא לאבשלום בני עצה גאונית שהייתה יכולה להביא לסוף שלי ומחוק אותי מהמפה אך טעות אחת הייתה בעצתו שהוא לא ציין את אבשלום כמנהיג והאגו אצל אבשלום הוא מרכיב מאפיין בולט אצלו. אך חושי שהיה גאון מבחינה פסיכולוגית הבין כי על מנת לשכנע את אבשלום בעצה "כושלת" לטובת דויד הוא יצטרך להבליט את עוצמתו של אבשלום ובכך להגביר את האגו שלו. בסופו של דבר עצתו של חושי עוזרי הנאמן היא זו שנבחרה כטובה ביותר על ידי אבשלום ובני וזה מה שהביא אותי לניצחון במערכה. במהלך המלחמה אבשלום בני נרצח על ידי יואב שר הצבא שלי למרות שביקשתי בכל לשון של בקשה לא להרוג את אבשלום בני. אני יכול לסכם שברגע שגיליתי שאבשלום בני בוגד, מורד ומייחל למותי הרגשתי תחושת השפלה ודיכאון עצום אך למרות זאת שכעסתי עליו וכבר התחלתי לשנוא אותו, קבלת העובדה על מותו הייתה קשה מאוד כי למרות היריבות בינינו הייתה קיימת בינינו מערכת יחסים מבינה ואוהבת בין אב לבן ואפילו על אף על המריבות היה קיים בי עוד חלק בלב שהיה שייך לאבשלום ולכן עצם זמן הפרידה מבני הייתה קשה מאוד ומייגעת.

6. אילו והייתי יכול לייעץ כיום לאנשי העלום של שנת 2012 הייתי מייעץ במספר תחומים:

· בתחום הפוליטי- לא הייתי מסכים שהמשכורת של כל 120 אנשי הכנסת תהיה כה גבוהה ותיקח חלק גבוה מאוד מתקציב המדינה אלא תהיה סבירה כמו לשאר האזרחים במדינה כי הרי חברי הכנסת מקבלים גם הטבות רבות של סיוע בנסיעות וכולי.

· בתחום הביטחוני/צבאי- הייתי מציע להוריד את התקציב הגדול שמשקיעה המדינה בצבא שמוקדש לביטחון המדינה, למרות העובדה שעם המצב כיום של כל מדינות ערב המקיפות את מדינת ישראל ורוצות לכבושה בכל מועד. כי הרי רוב התקציב מוקדש לשווא ומדינת ישראל נדרשת לכסף זה גם לתחומים אחרים.

· בתחום הלימודי- אני חושב שעם קצת מאמץ המדינה יכולה לעשות מהפכה חיובית בתחום הלימודי. בעזרת כל הכספים שקוצצו מהמשכורות של כל חברי הכנסת ומתקציב הביטחון יהיה ניתן להשקיע אותם בלימודים של הדור הצעיר. יהיה ניתן להקטין את מספר התלמידים בכל כיתה וכך לכל תלמיד תהיה גישה גדולה יותר אל המורה, המדינה תעניק את ספרי הלימוד לכל התלמידים ובכך תקטין את הוצאותיהם של ההורים, יושקעו כספים לשיפור מבנהו של בית הספר מבחינת מבני הלימוד, ספריות, אולמי ספורט ועוד על מנת להגדיל את התשוקה של התלמידים לבוא לבית הספר. כספים נוספים יושקעו גם באוניברסיטאות ובמכללות שיעניקו לכל האזרחים לימודים בחינם כדי שאחוזי האנשים באוכלוסיה שייחשפו ללימודים תגדל. אני חושב שחשוב ביותר להשקיע הרבה בילדים של היום כי הם יהיו האנשים של מחר ואם לא נשקיע בהם כעת העתיד של מדינת ישראל יהיה איום.

· בתחום הציבורי- בכל שנה מדינת ישראל מוציאה כספים רבים על תאונות דרכים קטלניות בכבישי ישראל ולכן על מנת להקטין את מספר ההרוגים בכביש אני מציע להגדיל את מספר הרכבים הציבוריים בכבישים ולאפשר נסיעות חינמיות שדבר זה יקטין גם את פקקי התנועה, תאונות דרכים והקטנת הצריכה של מדינת ישראל בדלק וזה יסייע גם במניעת זיהום האוויר.

· בתחום הסביבתי- אני מציע "להעיף" את פחי הזבל הענקים ולשים במקומם פחי מחזור של כל החומרים שקיימים. בצורה זאת זיהום האוויר יוקטן וכספים רבים יצטברו מהחומרים הממוחזרים.

7. במידה והייתי משווה ביני כתלמיד לבין דויד המלך אלו היו נקודות ההבחנה שלי:

התכונות הדומות

דויד הוא אדם שיש לו רצון רב להצליח בכל מסלול אשר רגליו מכוונות הולכות אליו. דוגמה מובהקת לדבקות במטרה לנצח שיש לדויד היא ניצחון דויד על גולית. דויד ניצח את גולית ללא כל שימוש במגנים או בכלי מלחמה אלא במקלע פשוט עם אבנים, על אף שלעגו לדויד רבות על גודלו ושהסיכוי שלו לנצח את גולית היה כמו הסיכויים של עכבר לנצח אריה דויד לא ויתר והאמין שינצח כי ה' איתו. אמונתו של דויד בישרה נכון ללא כל ספק, דויד ניצח במלחמה למרות כל הסיכויים הקלושים ובמשך הזמן בזכות כישוריו הפך למלך על כל ישראל. באשר אליי אני חושב שיש לי גם רצון להצליח בכל דבר שאני שם את ידי עליו. לדוגמה: בתחום הלימודים אני מוכן להשקיע שעות רבות על מנת לקבל ציון טוב באותו הנושא, בגלל שההצלחה שלי בתחום הלימודים חשובה לי מאוד ומאוד קשה לי לקבל ציון שלא לטעמי או לבוא למבחן כשאני לא שולט בחומר.

התכונות השונות

דויד הוא אדם בעל כושר מנהיגות, תכונה זו הוא רכש תחילה מרעיית צאן, שבה הוא למד לדאוג לכל כבש וכיצד להוליך את הכבשים למקום מסוים ולהגן עליהם מפני טורפים. בזכות רעיית הצאן שעסק בה בעבר, דויד הביא להצלחה רבה בתקופה שבה מלך על שבט יהודה וכל בנ"י, המלוכה לא הייתה לו קשה כל כך מפני שהוא היה כבר בעל ניסיון של מנהיגות מעברו. אך כאשר אני מסתכל על עצמי אני חושב שלי אין את כושר המנהיגות שלו יש, אני לא יודע לדוגמה איך להשתלט על אחי הקטן ולשמור עליו שזה זניח לעומתו דויד ששמר על כל בנ"י. בנוסף אני חושב שאין לי גם כושר שכנוע והבנה שצריכות להיות למנהיג כדי שיוכל להנהיג את העם שלו בתחושה שהוא מבין אם הוא סובל מהשליטה שלו או דווקא מצליח ממנה.

8. בחרתי בתמונות המתארות את דויד המלך מנגן לפני שאול שרוחו הטובה של ה' "עזבה" אותו ועברה לדויד ורוחו הרעה של ה' עברה אל שאול על החטא שהוא ביצע ולכן שאול חש מירמור ודיכאון עמוק. תמונה זו משקפת את הבעת הפנים של דויד באותו עדיין נעיר צעיר וטהור שמטרתו באיור זה היא להרגיע את שאול שידע שזמן מלוכתו כבר מוגבל והוא עוד לא ימשיך למלוך על ישראל. דויד שידע לנגן על נבל הוזמן לנגן לשאול על מנת להרגיע אותו והאירוניה פה היא שדווקא הנער דויד שכעת מרגיע את שאול בעתיד יילקח משאול את המלוכה שזהו הדבר שמטריד בעצם את שאול.

דבר מעניין שלמדתי בזמן שחיפשתי תמונות של דויד:

מרבית המלכים במזרח הקדום לא ידעו קרוא וכתוב והם גם לא היו זקוקים לכך. תמיד היו להם סופרים שכתבו וקראו למענם. גם רוב המלכים החיתים שבשמם הופיעו יצירות היסטוריות ותפילות כנראה לא כתבו אותן אלא הכתיבו אותן לסופר. עם זאת, לכמה מהם היה כנראה כישרון ספרותי בולט. אני מתרשם שגם המלך דוד הכתיב שירים ותפילות לסופרים, אם אכן חיבר אותם. דודו של דוד, יהונתן דוד, היה סופר גם הוא (דברי הימים א', כז'). בימיו של דוד מוזכר גם שמעיה בן-נתנאל שכתב את שמות הנפקדים בימי דוד הלוי (דברי הימים א', כ"ד, ו'(.

  1. חיי דויד/שי רבאני

נולדתי בשבט יהודה

לאבא עם שמונה

את ילדותי העברתי ברעיית צאן

עד שבא שמואל ולקחני אל ההמון


בזמן המלחמה עם הפלשתים

ביקשתי להלחם נגד ענק הממדים

שם ניצחתי וכמובן בזכותו

של ה' וכוחו


אל שאול הוזמנתי לנגן

ואותו ניסית לגנדרן

אך אותי הוא לא אהב

כשהבין שאני מאויביו


על שבט יהודה הומלכתי

ושם כידוע מאוד הצלחתי

העם ראה בי כנבחר

ורצה בי למלך של המחר


את יבוס להצלחתי לכבוש

בעמידת ידיים על הראש

ירושלים הפכה לעיר בירתי

ובה התגוררתי עם אשתי


עם בת שבע התפנקתי

ובגלל זה את בעלה הרגתי

נולד לנו בן בשם שלמה

והוא היה הנבחר לשלוט בעמו


אבשלום בני מרד בי

וזהו דבר שמאוד פגע בי

אך חושי עוזרי סייע לי רבות

שרימה את אבשלום עם ציפיות


כעת אני זקן בא בימים

ובניי רבים על מלכות האדונים

שלמה בני לבסוף נבחר

והוא יהיה למלך של המחר

*תמונות דויד לסעיף 8 מופיעות למעלה