יום חמישי, 10 במאי 2012

העבודה של דור רוזן-אני מעלה בשבילו




שיחת נפש עם דמויות מספר שמואל ב'\



מגיש: דור רוזן. כיתה: ט'-7.
מורה: רוני קלדרון.
הדמות המקראית שבחרתי היא: בת-שבע.
רמברנדט, בת-שבע בשעת רחצה, 1654.
קישורים לאתרים מהם למדתי על הדמות בת-שבע:
1. כיצד ילדותך עיצבה את דמותך והתנהגותך בהמשך חייך?
בילדותי גדלתי בבית חם ואוהב, הוריי תמיד דאגו לנו שנצליח ונקים משפחה במהרה, אשר הייתה הדבר החשוב ביותר בעיניהם. לכן, אני בטוחה שבשל כך מיהרתי להינשא לדוד מיד לאחר מות בעלי, אוריה, הצורך בחום ואהבה ליווה אותי מאז ילדותי, ומכאן הדאגה שלי לילדיי והתמיכה בהם. במיוחד לבני שלמה- נלחמתי ודרשתי מדוד שיכתיר אותו למלך, מכיוון שזה היה הצעד הנכון ביותר לפי דעתי.
2. ציין אירוע או אירועים מכוננים בחייך. פרט על האירוע והסבר כיצד האירוע עיצב את חייך?
האירוע המשמעותי בחיי היה פגישתי עם דוד המלך לראשונה, בעודי עומדת בחדרי, מול החלון, הוא הופיע, נאה וחסון כתמיד, ומיד כבש את ליבי, באותו הרגע הרגשתי- אני רוצה אותו לבעל. מראה מקום: שמואל ב' פרק יא' פסוק ב'. ביוגרפיה על בת שבע: בת אליעם, אשתו של אוריה החיתי שהיה מפקד צבא היבוס, פילגשו מאוחר יותר רעייתו של דוד המלך. טובת מראה מאוד, מתוארת כדמות פסיבית שנלקחת אל המלך ואילו בספר מלכים היא מתוארת כדמות אקטיבית ודומיננטית שהשפיעה על דוד המלך להכתיר את בנה שלמה למלך ומנעה את הכתרתו של היורש החוקי אדוניהו. בת שבע ילדה לדוד 4 בנים: שמעא, שובב, נתן ושלמה.
3. מה היה רגע השיא בחייך?
רגע השיא בחיי, היה כאשר דוד המלך לקח אותי לאישה, ובזה הרגע הפכתי מאישה אלמונית, אלמנתו של איש צבא- לאשתו של המלך,
ללא ספק, זהו היה הרגע המאושר בחיי.
4. מה היה רגע השפל בחייך?
רגע השפל בחיי היה לאחר מות בעלי, אוריה, צער ויגון מילאו אותי, הרגשתי שנעשה לו עוול, מיד הסקתי שכל זה קרה כעונש על זה שביליתי עם דוד המלך. מיד הציפו אותי רגשות אשמה, לא ישנתי בלילות והרגשתי איום ונורא, אך נאלצתי להשלים עם מותו, ולקבל את החיים החדשים שזכיתי בהם לצד המלך ובני שלמה.
5. האם יש שאלה שהיית רוצה לשאול את הדמות שבחרת? כתוב את השאלה ואת תשובת הדמות.
בת-שבע, אם הייתה בידך הבחירה, לחיות עם אוריה באושר עד עצם היום הזה, או לחלופין, לקבל את מותו ולהינשא לדוד, מה הייתה בחירתך?
בת-שבע: אם הייתה בידי הבחירה, למרות הצער והכאב שמותו של אוריה גרם לי, הייתי מעדיפה להשאיר את הגורל כמו שהוא, ולחיות באושר עם דוד, ללא ספק, חיי השתנו לחלוטין מאז שנישאנו והפכו קלים יותר כאשתו של המלך, אני נולדתי להיות מלכה.
6. מהן העצות שהדמות שבחרת הייתה מייעצת ותורמת לנו, האנשים החיים בשנת 2012 מניסיון חייה?
אני רוצה לייעץ לכל הנשים שלא מאושרות עם הגבר איתן הן נמצאות, לא לקבל את המצב כמובן מאליו, במיוחד אם יש גבר אשר הן חושקות בו, אני חושבת שהאושר עומד לפני הכול, ולכן, אל תתפשרו, לכו בעקבות האהבה- כמו שעשיתי אני.
7. השווה בינך כתלמיד וכאדם לבין הדמות שבחרת. ציין לפחות נקודת דמיון אחת ולפחות נקודת שוני אחת.
בת שבע היא אישה נחושה היודעת לאן פניה מועדות, היא שואפת להצליח, דומיננטית בעלת יכולת השפעה גדולה. היא הצליחה להשפיע על דוד המלך להכתיר את בנה שלמה למלך ומנעה את הכתרתו של היורש החוקי אדוניהו. גם אני נחוש בדעתי ודבק במטרה להצליח בחיים. אני שואף להצליח בלימודים, משקיע מאמצים כדי לקבל ציונים טובים והכי חשוב מרחיב אופקים ורוכש ידע רב.
לפי דעתי בת שבע לא הייתה "כבשה תמה", היא יזמה במתכוון רחצה בשעת לילה כדי לפתות ולגרות את דוד המלך ולהפילו ברשתה. אני לא מסוגל לפגוע במישהו במתכוון או בכוונת זדון. אני לא אומר שאני לא פגעתי באנשים אך ללא בכוונה ובטח שלא בזדון.
8. נסה למצוא תמונה או מספר תמונות המשקפות את תחושותיה של הדמות שבחרת ונמק מדוע בחרת דווקא בהם?
בחרתי בתמונות אלה, מכיוון שלפי דעתי, באותם הימים מחשבותיה של בת-שבע נדדו בין בעלה אוריה, הנמצא באמצע מלחמה, ובין המלך דוד.
מצד אחד היא חשה אהבה לדוד ורצון לבלות במחיצתו אך מנגד, דאגתה לאוריה הציפה אותה, וכל תקוותיה היו שישוב בשלום.







9. כתוב שיר קצר, הגיג, כותרת, ניב, או משפט קולע שישקף את טיב הדמות שבחרת ועצב אותם בצורה שובת עין ומיוחדת.
הו אלוהיי, מה אומר ומה אגיד,
חושבת אני שהתאהבתי בדוד
המלך הוא גבר כה יפה ושרירי

אך מה אומר לאוריה בעלי?
חוששת אני שלא רוצה אותו יותר,
אך אינני יודעת אם עליי יוותר,
הרי לא נהוג לנאוף בימינו
ומה יהיה עכשיו גורלנו?
ומה אומר לאוריה על ההיריון
הרי היה במלחמה בחודש האחרון
מקווה אני שנהיה יחד בעתיד,
התינוק, אני ודוד.