יום שישי, 30 במרץ 2012

העבודה של תומר ניצן (אני מעלה במקומו כי הייתה לו בעיה)

שם: תומר ניצן
כיתה: ט'7
דמות: אבשלום




1)      ילדותי הייתה קשה, הייתי בן שלישי כך שדוד לא הביא לי הרבה תשומת לב.
דבר זה גרם לי לגדל אליו שנאה מפני שאף פעם לא היה מוצא זמן להשקיע בי והשקיע יותר באמנון. אחד הדברים שפע בי ביותר היה שאמנון אנס את אחותי תמר דבר שבהמשך גרם לה להתאבד ולאבד שמחת חיים. יותר גרוע מזה דוד לא עשה בנידון דבר והחליט פשוט לוותר לאמנון. אבל אני לא וויתרתי וארגנתי ארוחה משפחתי. וצוויתי לאנשי להרוג את אמנון בתור נקמה על מה שעשה לאחותי וכתוצאה מכך התחילה מריבה ענקית ביני לבין אבי ומקרה גרם לי לגדול בכעס רב ורצון נקמה על אי ההתערבות של אבי בחיי ובמקרה תמר.
2)     אחד האירועים המשמעותיים ביותר בחיי היה כאשר החלטתי למרוד באבי. היו לי מספר סיבות למרוד באבי. הראשונה היא העובדה שהוא וויתר לאמנון על מה שהוא עשה לאחותי. ובנוסף לכך אחרי שנתיים שהוא לא ראה אותי הוא שולח יואב לקרוא לי חזרה לירושלים. ועדין הוא לא רוצה לראות אותי. דבר זה פגע בי ובכבודי. לאחר כל השנאה שהתגברה אצלי עליו  החלטתי למרוד בו. גייסתי שבטים רבים שהיו הסכסוך עם דוד במספר סיבות שונות. שבט יהודה שבירתו הקודמת של דוד חברון נשארה בתור עיר רגילה לא מבוקרת. שבטי בנימין מפני שדוד לקח את המלוכה משאול. זקני העם מפני שהוא לקח חלק מהתפקידים שלהם.
3)     הרגע שנחשב בתור רגע השיא בחיי הוא כאשר מרדתי בדוד והצלחתי לגייס את רוב העם, הצלחתי לעלות במספר החיילים כך שיהיה לי צבא ותמיכה חזקה יותר. הפחדתי את אבי עד כדי כך שהוא ברח מירושלים. ברגע ההוא הייתי כל כך חזק ועוצמתי שדוד ברח מישראל וחיפש מחבוא את חברים שכנים.
4)     אחד מרגעי השפל שלי היו כאשר מרדתי באבי ויצאתי נגדו למלחמה. דאגתי מהתוצאות מפני שידעתי שאבי הוא גיבור מלחמות והוא יודע מה הוא עושה. אז לכל מקרה הכנתי לעצמי ארון קבורה מפואר לכל מקרה למה שיקרה בקרב. בזמן הקרב הפחד שלי קרה ואבי אכן החל לנצח מרוב פחד ברחתי על פרד ושערי נתפס בענפים. אחד מחיילי דוד ראה אותי ולאחר שהלך ראיתי את יואב בא אלי והוא הרג אותי עם 3 חניתות. אני לא ידעתי שאבי הוציא צוו לא להרוג אותי ובעצם זאת הסיבה שהחייל לא הרג אותי אך יואב התעלם מהפקודה ובא והרג אותי. ( יש פה אירוניה מפני שבניתי ארון קבורה מפואר על מנת להיקבר בו אך בסוף נקברתי תחת אבנים ביער. (פרק י"ט)
5)     מדוע מרדת ובגדת באביך?
כבר שהייתי ילד קטן הייתי בן שלישי במשפחה כל שדוד לא שם לב אלי הרבה והתרכז יותר באמנון. הייתי ילד מקופח אבל זה לא הדבר היחיד שגרם לי לבגוד באבי. אחותי האהובה תמר נאנסה על ידי אמנון יורש העצר. דוד לא עשה דבר העניין דבר שהגביר את זעמי וכעסי. לאחר דבר זה דאגתי למוות אמנון ומסיבה זאת אבי העיף אותי לשנתיים דבר שהוסיף לכעס. לאחר מגאן רצון הנקמה שלי אצה לנקום ויותר מזאת אמנון מת הבן שני אחי מן מוות טבעי ואני הייתי הבא בתור ליורש העצר כך שידעתי שאני יכול להשיג כוח כך שהשתמשתי בזה בשביל לנקום באבי ולקחת את המלוכה.
6)     אין הרבה עצות שאני יכול להביא לאנשים היום בשנת 2012 אבל אם כבר אני יכול להביא רק עצה אחת, האויב של האויב שלי הוא חבר שלי. אני יכול להביא דוגמה אישית מחיי כיצד השתמשתי בזה כאשר דוד היה מסוכסך עם העם השתמשתי בזה בשביל להשיג את נאמנותם ואת תמיכתם. כך שכיום מדנית ישראל מוקפות במדינות עוינות אבל אם היא תמצא אויב של אחת מהמדינות היא יכולה להשתמש בזה מבחינה צבאית כך שהם יהיו ביחד נגד המדינה המסוימת ההיא.
7)     השונה ביני לבין אבשלום: הוא שאבשלום לקח את העניין של למרוד נגד אביו רחוק מדי. אני גם רב הרבה עם ההורים אבל אני יודע שהם אוהבים אותי, שאני שלהם, שתמיד הם יעזרו לי. אבשלום לא חשב על זה וישר מרד באביו וקפץ למלחמה.
אני ואבשלום דומים בזה שהוא יודע איך לשכנע אנשים לעשות כרצונו ולהשתמש במידע מסוים על מנת לגרום להם לתמוך בו ולהיות איתו. גם אני יודע לשכנע אנשים תוך כדאי שימוש מידע אבל אני עושה זאת על מנת שירגישו יותר טוב אם קרה להם משהו רע או אם הם בתקופה לא טובה אבל עדין אפשר להגיד ששנינו טובים בלשכנע אנשים.
8)     
בחרתי בתמונה זו מפני שהיא מציגה כעס.
ואני יודע שאבשלום חווה הרבה כעס וזעם בחיים שלו. עם העובדה שהוא היה ילד מקופח, שאמנון אנס את אחותו ודוד לא עשה דבר.

9) 



יום שלישי, 20 במרץ 2012

העבודה של טל הראל - דוד המלך


עבודה בתנ"ך - דוד המלך



מוגש למורה רוני קלדרון

מגיש טל הראל

כיתה ט'-7

מקיף ט' אשדוד

27.2.2012


1. כיצד ילדותו של דוד עיצבה את אישיותו


בילדותי הרגתי דוב ובנערותי ניגנתי בפני המלך.
בהמשך אף נלחמתי בגבורה בגוליית וניצחתי לאחר כיוון מרתק ושק של חמש אבנים ומקלע. נוסף על כך ניצלתי מכל ניסיונות ההתקפה של שאול ועליתי לגדולות בחצר שאול. בסופו של דבר, באמצע רעיית הצאן הוחלט כי אני אהיה מלך והופתעתי מאוד.

2. ביוגרפיה של הדמות:
דוד המלך היה ללא ספק אדם חשוב, אמיץ, יפה, נחוש בדעתו והוא גם נלחם בהרבה מלחמות. הוא היה המלך השני של ישראל (לאחר שאול) ואף זכה להוריש את מלכותו לבנו שאול.
אולם, "במסלול" חייו היו לו לא מעט קשיים כמו אבשלום בנו שמרד במלכותו, בנו אדוניה שנהרג. נוסף על כך עבר דוד בחייו על 3 דיברות: הוא חמד, נאף ורצח. הוא היה איש מוכשר, כתב מזמורים וקינות, ידע לנגן היטב ואף קבע את העיר ירושלים לבירת ישראל. לסיכום, דוד המלך היה איש בעל השפעה רבה ושפע תכונות טובות. הוא היה אהוב על העם וגם היום הוא נחשב לדמות חשובה בתנ"ך אף על פי שחטא כמה פעמים.



3. רגע השיא של דוד:
לדעתי, רגע השיא של דוד היה כאשר מאדם שעבד בצאן והיה הצעיר במשפחתו הוא הפך להיות בהדרגה למלך על ישראל. (החל מההמלכה הראשונה ועד להמלכה השלישית והחשובה מול כל העם). יש לציין שדוד אפילו לא ציפה שיבחרו בו מכיוון שלא היה מועמד ואחיו אף נידו אותו והוא לא היה בארוחת הזבח המשפחתית.



4. רגע השפל של דוד:
לדעתי רגע השפל של דוד היה הרגע שבו הוא החליט לעבור על הדיבר "אל תחמוד", לאחר מכן עבר על הדיבר "אל תנאף" ולבסוף עבר על הדיבר "אל תרצח". הכול התחיל כאשר דוד חמד את בת שבע, אבל במקום לחפות על מעשיו עשה דברים גרועים יותר ושכח כל הזמן הזה שה' ידע מהכול. לבסוף, הוא נענש וזה היה רגע השפל שלו.



5. שאלה שהייתי שואל את הדמות:
אם הייתי פוגש את דוד הייתי שואל אותו איך הוא כל כך נחוש, אמיץ ודבק במטרתו ונוסף על כך האם כל הבחירות שעשה בחייו היו נכונות.
לדעתי הוא היה עונה כי כאשר אתה דבק במטרתך הנחישות והאומץ כבר יגיעו בין היתר. לכן, עליך להאמין בדרכך וכל השאר כבר יבוא לבד. אפשר לבסס זאת גם על הקרב שלו עם גוליית שבו הוא ידע שאלוהים אתו והאמין בניצחונו ולכן בסוף הוא ניצח. על השאלה השנייה הוא כנראה היה עונה שעשה כמה טעויות בחייו אך גם ששילם עליהן ונענש ושאם הייתה לו אפשרות לא היה עושה אותן עוד פעם.



6. עצות שהדמות שבחרתי הייתה מייעצת לנו:



  • להאמין בעצמך ובדרכך.



  • לא להתייאש גם אם כל העם התייאש ולא לוותר.



  • ללכת בדרכו של ה' ולא להתחכם.



  • אין דבר כזה "בלתי אפשרי".

ולא לפחד להתרגל למצבים חדשים.


7. השוואה ביני ובין הדמות שבחרתי - דוד: *יש בעיה עם טבלה!
דומה
: לדעתי, גם אני וגם דוד בעלי השקפות דומות וזווית ראייה דומה של העולם וגם בעלי כושר מנהיגות מסוים.
שונה:
לדעתי דוד אמיץ מאוד,
ונחוש מאוד ואני קצת פחות אמיץ ונחוש.

8. תמונה שממחישה את תחושותיו של דוד המלך:


בחרתי בתמונה של דוד מנגן מכיוון שהיא מראה את שמחת החיים שלו ותמימותו וגם את הכישרון שמצוי בו.

מה שיפה לדעתי בתמונה הזאת זה שהיא מתארת את דוד בתחילת דרכו ולא בשיא התפארותו או בהיותו מלך. היא מתארת אותו שהיה אדם טוב ומראה כי ידו בכול וכל דבר שהוא עוסק בו מתקבל כמלאכתו.


9. שלוש ססמאות שמשקפות את טיב הדמות שבחרתי:


יום שני, 19 במרץ 2012

העבודה של ליאור ציון.


אני בחרתי לעשות את עבודתי על חושי הארכי:

5 קישורים לאתרים מהם למדתי על הדמות:

ויקיפדיה

אנציקלופדיה מקראית- גשר

"כותר"- הספרייה של ישראל

"אתר הניווט בתנ"ך"

סנופי

שאלות אישיות:

  1. משפחתי, משפחת הארכי גרנו בערך על גבול שבטי בנימין ואפרים על גבולה של ארץ ישראל. ילדותי במקום זה הייתה הפתח לסכנות ובכדי להתגבר על הסכנות הרבות שארבו לנו באזור זה, היינו כולנו צריכים או לצאת ולהלחם או ללכת להחכים ולגבור על אויבנו ע"י לוחמה פסיכולוגית
  2. האירוע שלפי דעתי החשוב ביותר שקרה בחיי הוא שנשלחתי לאבשלום ע"י דוד בכדי להפיל את ממלכתו ולסכל את פעולותיו. כשהבנתי שדוד שולח אותי למשימה כה חשובה חשבתי על כך שדוד סומך עליי ובוטח בי ומכיר את חכמתי הרבה ואפילו נהנתי לבצע את עבודתי. אני ידעתי שבשביל לסכל את מזימתו של יועץ המלך אני צריך קודם לבנות אמון אצל אבשלום ולאחר מכן ל"עבוד עליו" פסיכולוגי- לגרום לו לחשוב שעצתי טובה יותר משל עצת אחיתופל.
  3. רגע השיא שהיה בחיי היה שאבשלום בחר את עצתי ולא את עצת אחיתופל.
  4. רגע השפל בחיי היה הבריחה מירושלים, ברחנו בבושה גדולה ופחד רב מהפרשים והרצים של אבשלום.
  5. אם הייתה שאלה שהייתי יכולה לשאול את חושי הארכי הייתי שואלת אותו כך: "מדוע בחרת דווקא בעצה זו לייעץ לאבשלום?"
    והדמות הייתה עונה לי כך: "בחרתי דווקא בעצה זו לייעץ לאבשלום מכיוון שווידאתי שגם אבשלום יבחר בעצתי וגם שלדוד יהיה מספיק זמן לארגן צבא ולהתחזק.
  6. העצות שהדמות הייתה מייעצת לנו, האנשים החיים בשנת 2012 הן:
    "לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד"-מי שמתבייש לשאול ולברר, לא יצליח ללמוד, ומורה קפדן שלא נעים לשאול אותו לא יצליח ללמד
    .
    "ואהבת לרעך כמוך"- התנהג אל האחר באהבה ובכבוד, כמו שהיית רוצה שינהגו בך.
  7. השוואה ביני לבין חושי הארכי:

    אני

    חושי הארכי

    דומה

    שנינו נחשבים כשני אנשים חכמים ומוכשרים

    שונה

    אני לא מספיק חכמה בכדי להערים על האויב בצורה פסיכולוגית

    חושי הוא היועץ החביב ביותר על דוד ואני לא יועצת של אנשים חשובים








    8. בחרתי בתמונה זו מכיוון שחושי נחשב כבן-אדם חכם ומתוחכם ותמונה זו מציגה מוח וחכמה.

    9. "אין חכם למד"- בחרתי במשפט זה מכיוון מחושי למד מכל מעשיו ופעולותיו.

העבודה של ליאור ציון.


אני בחרתי לעשות את עבודתי על חושי הארכי:

5 קישורים לאתרים מהם למדתי על הדמות:

ויקיפדיה

אנציקלופדיה מקראית- גשר

"כותר"- הספרייה של ישראל

"אתר הניווט בתנ"ך"

סנופי

שאלות אישיות:

  1. משפחתי, משפחת הארכי גרנו בערך על גבול שבטי בנימין ואפרים על גבולה של ארץ ישראל. ילדותי במקום זה הייתה הפתח לסכנות ובכדי להתגבר על הסכנות הרבות שארבו לנו באזור זה, היינו כולנו צריכים או לצאת ולהלחם או ללכת להחכים ולגבור על אויבנו ע"י לוחמה פסיכולוגית
  2. האירוע שלפי דעתי החשוב ביותר שקרה בחיי הוא שנשלחתי לאבשלום ע"י דוד בכדי להפיל את ממלכתו ולסכל את פעולותיו. כשהבנתי שדוד שולח אותי למשימה כה חשובה חשבתי על כך שדוד סומך עליי ובוטח בי ומכיר את חכמתי הרבה ואפילו נהנתי לבצע את עבודתי. אני ידעתי שבשביל לסכל את מזימתו של יועץ המלך אני צריך קודם לבנות אמון אצל אבשלום ולאחר מכן ל"עבוד עליו" פסיכולוגי- לגרום לו לחשוב שעצתי טובה יותר משל עצת אחיתופל.
  3. רגע השיא שהיה בחיי היה שאבשלום בחר את עצתי ולא את עצת אחיתופל.
  4. רגע השפל בחיי היה הבריחה מירושלים, ברחנו בבושה גדולה ופחד רב מהפרשים והרצים של אבשלום.
  5. אם הייתה שאלה שהייתי יכולה לשאול את חושי הארכי הייתי שואלת אותו כך: "מדוע בחרת דווקא בעצה זו לייעץ לאבשלום?"
    והדמות הייתה עונה לי כך: "בחרתי דווקא בעצה זו לייעץ לאבשלום מכיוון שווידאתי שגם אבשלום יבחר בעצתי וגם שלדוד יהיה מספיק זמן לארגן צבא ולהתחזק.
  6. העצות שהדמות הייתה מייעצת לנו, האנשים החיים בשנת 2012 הן:
    "לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד"-מי שמתבייש לשאול ולברר, לא יצליח ללמוד, ומורה קפדן שלא נעים לשאול אותו לא יצליח ללמד
    .
    "ואהבת לרעך כמוך"- התנהג אל האחר באהבה ובכבוד, כמו שהיית רוצה שינהגו בך.
7. השוואה ביני לבין חושי הארכי:

אני

חושי הארכי

דומה

שנינו נחשבים כשני אנשים חכמים ומוכשרים

שונה

אני לא מספיק חכמה בכדי להערים על האויב בצורה פסיכולוגית

חושי הוא היועץ החביב ביותר על דוד ואני לא יועצת של אנשים חשובים





8. בחרתי בתמונה זו מכיוון שחושי נחשב כבן-אדם חכם ומתוחכם ותמונה זו מציגה מוח וחכמה.

9. "אין חכם למד"- בחרתי במשפט זה מכיוון מחושי למד מכל מעשיו ופעולותיו.

יום רביעי, 14 במרץ 2012

העבודה של רוני גולדברג


מגיש: רוני גולדברג
כיתה ט'7
מורה: רוני קלדרון
הדמות שבחרתי: אבשלום

1.  ילדותי הייתה מאוד מקופחת, עקב הסיבה שהייתי בן שלישי... דבר שגרם לאבי לא להתייחס אלי, עקב זה פיתחתי שנאה רבה אליו, והגעתי לסף כאשר אחי אמנון אנס את אחותי תמר ואבי דוד לא עשה שום דבר בעניין, מכך ניתן להבין ששנאתי את אבי, ראיתי שלא מעניין אותו המקרה הזה אז החלטתי לטפל בעניין בעצמי, הזמנתי את אבי ובניו לסעודה גדולה בביתי, ואבי החליט שהוא לא רוצה להגיד, אך התעקשתי שאמנו ואחי יגיעו, הכל היה חלק מהתוכנית, אמרתי לנערי להרוג את אמנון על מה שעשה לאחותי. הילדות שלי הפכה אותי לאדם כועס, בעל זעם פנימי אל האבא שאף פעם לא התייחס אלי.

2.  אחד האירועים המכוננים ביותר בחיי היה כאשר החלטתי למרוד באבי, הסיבה שמרדתי בו הייתה בגלל שהוא לא העניש את אמנון על מה שהוא עשה לאחותי.
ובנוסף לכך אחרי שנתיים שאבי לא ראה אותי, הוא מחליט לשלוח את יואב לקרוא לי חזרה לירושלים, הוא עוד לא רוצה לראות את הפרצוף שלי, דבר שהרגיז אותי ופגע בכבוד שלי מאוד!. לאחר שהוא לא רצה לראות אותי לא יכולתי יותר, והחלטתי למרוד בו, גייסתי שבטים רבים ששנאו את אבי מסיבות שונות לדוגמה שבטי הצפון זעמו על אבי מכיוון שעיר הבירה היה במקום ניטראלי ולא בשטחי הצפון. ושבט בנימין כעס על דוד מכיוון שהרגישו שנלקחה המלוכה משבטם (שאול היה מלך והוא היה משבט בנימין).

3. אני מאמין שרגע השיא בחיי היה כאשר מרדתי באבי, והצלחתי לגייס רבים מאויביו של אבי, והצלחתי להבריח אותו מעיר הבירה שלו, ירושלים. גייסתי את שבט בנימין שכעסו על אבי מכיוון שהמלוכה הייתה שייכת לשבטם (שאול המלך) ושבטי הצפון, ובכך הצלחתי להבריח את אבי מירושלים.

4. רגע השפל של הדמות שבחרתי היה שאחרי שאבשלום מרד באביו והחליט לצאת למלחמה נגדו, שהוא בנה לעצמו קבר, מפואר ומרהיב, אך כאשר בשדה הקרב ביער, הבין שהוא מפסיד וניסה לברוח על פרד, שערו המרהיב והמושלם נתפס העץ האלה ונשאר תלוי בין שמיים וארץ אחד מחיילי יואב הגיע ואמר לו שראה את אבשלום תלוי מהעץ, יואב הרג את אבשלום בעזרת 3 חניתות ונגד צו דוד שהיה להשאיר את אבשלום בחיים. לאחר שיואב הרג את אבשלום המלחמה הפסיקה. הרגע השפל בסיפור הזה היה שאבשלום נקבר תחת ערמה של אבנים באמצע יער ללא כבר וללא פאר (אירוניה: הוא בנה קבר מפואר ומת במקום חסר פאר וללא כבוד) .

5. מדוע מרדת באביך?

הסיבה שבגללה מרדתי באבי הייתה מכיוון שבילדותי הייתי ילד מקופח, הייתי ילד שלישי במשפחתי לכן תמיד אבי לא שם לב אלי, כך גם היה לי זעם דחוס בתוך תוכי, ובנוסף לכך כאשר אמנון אחי שיקר לאחותי תמר ולקח אותה לחדרו ואנס אותה. ובנוסף לכך דוד אבי אפילו לא ניסה להעניש את אמנון וכאן הגיע הקש ששבר את גב הגמל, אמנון אנס את ביתו והוא אפילו לא ניסה להעניש אותו. לבסוף החלטתי להרוג את אמנון כי ראיתי שדוד לא יעשה שום דבר, אז הזמנתי את דוד ובניו לסעודה בביתי, דוד לא הסכים אז ביקשתי שבניו יבואו. כאשר הם באו
אמרתי לנערים שלי לרצוח אותו, השמועה הגיע לאוזניו של אבי ואז ברחתי לבית סבי מצד אמי.

6. העצה שאבשלום היה יכול לתרום לאנשים בשנת 2012 היא "האויב של האויב שלי הוא חבר שלי" אבשלום שכנע את שבטי הצפון ושבט בנימין להצטרף אליו ולמרוד נגד המלך, מכיוון ששבטי הצפון זעמו על דוד שעיר הבירה הייתה ירושלים שלא הייתה בשטחה, ושבט בנימין כעסו מכיוון שהם הרגישו שהמלוכה נגנבה מהשבט שלהם, מכיוון ששאול היה משבט בנימין ודוד החליף אותו שהיה משבט יהודה. בימינו ניתן לראות שעצה זו תעבוד בצבא, מכיוון שאנחנו מוקפים במדינות ערב שרוצות לרעתנו, ועם יהיה לאויבים שלנו אויב, אז יכולים להצטרף אליו ולהתאחד ולהילחם במדינות האויבות.

7. השונה ביני לבין אבשלום הוא: שאבשלום מכיוון שהיה ילד מקופח וזעם על אביו החליט למרוד בו ולרצוח את אחיו בגלל שאנס את אחותו. אך מה שהציק לאבשלום הכי זה שאביו לא ניסה אפילו להעניש את אמנון. וכאן הוא היה חייב לרצוח אותו.
גם אם הייתי ילד מקופח לא הייתי מורד באבי ורוצח את אחי, אפשר לטפל בבעיות כאלו בעזרת דיבור ולא בעזרת אלימות.
והדומה ביני לבין אבשלום הוא: שאבשלום ידע לשכנע טוב, הוא הצליח לשכנע את שבטי הצפון ושבט בנימין להתנגד למלך דוד ולמרוד בו תחת פיקודו של אבשלום.
אני גם יודע לשכנע טוב, אני מצליח לשכנע את חברי לעזור לי בדברים מסוימים כמו שיעורים, עזרה ללמידה למבחן ועוד.

8.
הסיבה שבחרתי דווקא בתמונות אלו היא מכיוון שאבשלום זועם על אביו מכמה סיבות, מכיוון שכאשר אחיו אמנון אנס את אחותו תמר ודוד לא עשה דבר, זאת אומרת לא העניש את אמנון כמו שאבשלום רצה, בנוסף לכך הוא גילה שהוא לא יורש העצר אלה שלמה, ופה הוא זועם על דוד ומורד בו עם שבטים נוספים שהוא משכנע למרוד יחד איתו.

9. הגיג= מחשבה
אבשלום היה יכול למנוע את מותו אם היה מספיק חכם בשביל לא למרוד באביו המלך, הוא יכל לדבר איתו על המקרים ולמנוע מוות משפיל וחסר כבוד ופאר תחת ערמת אבנים.

הינה חמשת הקישורים שמהם למדתי ולקחתי את החומר:




יום שבת, 10 במרץ 2012

עבודה בתנ"ך - אושר מירילשוילי

עבודה להגשה בתנ"ך – "שיחת נפש" :
הדמות המקראית שבחרתי היא : תמר בת דוד (בחרתי בדמות זאת לא מתוך קשר נפשי ! )

תמר הייתה אחות אבשלום , בתם של דוד המלך ושל מעכה בת תלמי מלך גשור.
היא מתוארת כיפיפייה, תמימה , לא מנוסה, בתולה .
אחיה אמנון אהב אותה מאוד, אך לא יכל להינשא לה בשל היותו אחיה .
יונדב בן שמעה אחיו של דוד , דודו של אמנון שהיה איש ערמומי (חכם להרע) ייעץ לאמנון, ולכן אמנון החליט להקשיב לעצתו : הוא העמיד פני חולה וביקש מאביו שישלח את תמר כדי שתכין בחדרו את הבריה (לביבות- מאכל) , וכשהגישה לו את המאכל הוא ניצל אותה לרעה והחליט לענות אותה (כלומר לאנוס אותה )
תמר עומדת בגאון מול אמנון, מציגה קול הגיוני בכמה דרכים : מילולית- אל X)3), היא חזרה וניתחה בהיגיון מדוע זה מעשה שלילי מבחינת אמנון , ופיזית ניסתה להתנגד אך הוא החזיק בה ואנס אותה בכוח .
לאחר מיעשה אמנון מבקשת רחמים עליו ועליה ומציעה אלטרנטיבות שיפרוש עליה את חסותו, מכיוון שהיה רע יותר בעיניה להיות לא-בתולה מאשר להיות תחת חסותו של זה שאנס אותה, אך הוא שנא אותה וגרש אותה.
תמר ניסתה לשכנעו לוותר על המעשה בכמה דרכים : מילולית- אל X)3), היא חזרה וניתחה בהיגיון מדוע זה מעשה שלילי מבחינת אמנון , ופיזית ניסתה להתנגד אך הוא החזיק בה ואנס אותה בכוח .
לאחר מכן בקשה ממנו תמר לפרוש עליה את חסותו, מכיוון שבזמנו קידשו את ה
בתולין ועדיף היה להיות תחת חסות האנס מאשר להיות אישה לא בתולה, אך הוא שנא אותה וגרש אותה. תמר נותרה פגועה מאוד. היא בכתה, שמה אפר על ראשה וקרעה את כתונת הפסים שלה. אבשלום אחיה ראה בצערה ואימץ אותה אליו. לאחר שנתיים שבהן ישבה תמר בבית אבשלום, הרג אבשלום את אמנון וברח לבית סבו שבגשור.
למדתי על הדמות מין :
- ויקיפדיה
- ידע כללי שלי
- סיכומים במחברת

http://www.articles.co.il/article/32474/%20%D7%AA%D7%9E%D7%A8%20%D7%91%D7%AA%20%D7%93%D7%95%D7%93


שיחת נפש :
אני : "שלום תמר שמי אושר ואני הפסיכולוגית שלך . חשוב לי שתדעי שאת לא צריכה להתייחס אליי כפסיכולוגית אלא כחברה טובה ,שאת יכולה לספר לה הכול . אני באה ממקום של לעזור לך ולא לשפוט אותך . כל דבר שתספרי לי יישאר חסוי ולא יעבור הלאה . הייתי רוצה לשמוע על חייך , על הדברים שאת זוכרת ומעיקים עלייך או להפך גורמים לך לשמחה רבה".
תמר: "שלום אושר, אני לא יודעת אם תוכלי לעזור לי , אך אני אנסה לספר לך את האמת על רצף האירועים בחיי" .
אני: " אין שום בעיה תמר, את לא חייבת לענות לי על כל השאלות, אך מירב הסיכויים שכמה שיותר תהיי פתוחה כך תרגישי יותר טוב עם עצמך, ולא תצטרכי לסבול מכך".
אז בתור שאלה ראשונה, שתעזור לנו להתחיל מ-0 כדי להבין מי את , ומה עברת בחייך , נתחיל מהילדות שלך. הייתי רוצה שתספרי לי על הילדות שלך ויחד ננסה להבין איך ילדותך השפיעה על חייך כיום ועל דמותך ?
תמר: " נולדתי בממלכה לאבא עשיר , מלך- דוד , גדלתי עם אחיי למחצה מאבי ועם אחיי האמתיים מאבי ואמי, אני עדיין צעירה ולדעתי לא עברתי המון בחיים, כדי שיהיה לי הרבה מה לספר לך, אך ישנו מקרה שקרה לפני זמן מועט שהשפיע על חיי רבות, אבל איני יודעת אם יש בי את היכולת לשתף אותך במקרה.
אני: "תמר, איני מחייבת אותך לספר לי על המקרה, אך לפי הבעת הפנים שלך אני יכולה להבין שהוא השפיע עלייך רבות, וכי יש בך את הצורך לשתף , קחי את הזמן שלך כשתרגישי שאת מסוגלת ורוצה להסיר מעצמך את המועקה נחוז לעניין. בינתיים נעבור לשאלה הבאה:
מה היה רגע השיא/ השפל בחיי?.
תמר: "האירוע מאוד משמעותי, ואיני יודעת כיצד להתחיל לספר את הפרטים.
אני: " אל תמהרי ילדתי, קחי את כל הזמן שאת צריכה עד שתרגישי שיש את יכולה לשתף אותי במקרה.
..
..
..
תמר: "אני חושבת שכדי שאני יספר על המקרה, מפני שאיני מסוגלת להמשיך עוד לשמור זאת לעצמי. "
אני: קדימה ילדתי , ספרי לי "
תמר: "הדבר קרה לפני זמן קצר, כאשר אחי למחצה אמנון היה חולה, והוא ביקש מאבי שאני אגש אליו ויכין למול עיניו את הבריה, נרגשת ניגשתי אל חדרו והכנתי לו את המאכל המבוקש, כאשר הגשתי את הבריה לאמנון, הוא החזיק בידי ולא נתן לי לחזור למקומי, הבנתי את רצונו ולכן ניסיתי בכול יכולתי להתנגד לו , בצורה מילולית , ניסיתי לגרום לו להבין שהמעשה הוא שלילי ושהוא ייפגע בי בו , ובצורה פיזית , ניסיתי להשתחרר אך הוא החזיק בי חזק ... אני מסוגלת לבטא את המעשה , אך לדעתי את כבר הבנת את המשך האירוע. "
אני: " תמר חמדתי, עכשיו אני מבינה את חומרת מצבך, ואת אי היכולת שלך לשתף אחרים, אך אל תדאגי רבות כמוך עברו את הטראומה הזאת, ומירב הסיכויים שיהיה לך קשה להתגבר אך לבסוף את תצליחי להתגבר ולעבור הלאה."
תמר:" אושר תודה רבה שאת מנסה לעזור, אבל איני רואה דרך להדחיק את מעשיו ולעבור הלאה מפני שהוא אחי , ואין ביכולתי להתבונן בו כעת ויהיה לי קשה להמשיך בחיי כשהוא נמצא יום ויום בביתי. "
אני: " את צודקת תמר, אבל אני בטוחה שאביך יטפל בעניין ויעניש אותו בחומרה רבה.
תמר: " אני לא כל כך בטוחה, מפני שגם אבי חטא עם בת שבע, ולכן יהיה לו קשה להעניש את בנו על דבר שגם הוא עשה ושימש לו דוגמה.
אני: " יש אמת בדברייך, אך איני בטוחה אביך הוא מלך חשוב ובתור דוגמה לעמו הוא חייב להעניש את בנו על המעשה הנבזה.
תמר:" תודה על העזרה והתמיכה שאת מציגה, ברשותך אני יחזור היום לביתי ואברר על מעשי אבי , נוכל להיפגש בעוד כמה ימים ? "
אני: " אין כל בעיה ילדתי, גשי אליי לכל דבר שתצטרכי."
...
...
...
...
... (לאחר פרק זמן מסוים)
תמר: "שלום אושר, מה שלומך ? "
אני: "בסדר ילדתי, מה אתך?"
תמר:" גרוע מיום ליום, אחי אבשלום החליט לנקום באמנון על מעשיו ולכן הרג אותו. "
אני:" אוי ילדתי, אני נורא מצטערת ומשתתפת בצערך, תרצי לשתף בהרגשותייך ?"
תמר:" כן, אני מרגישה ממש נורא על מעשיו של אחי אבשלום, אך אני מבינה את הרגשתו לנקום, מפני שגם בי היה הרצון לנקום אך אין בי את היכולת לפגוע כך באחי."
אני:" זה בסדר תמר אני מבינה את הרגשותייך, אל תרגישי רע אם כך, עברת טראומה נוראית שקשה להתגבר עליה מהר, וזה הגיוני שיש בך את הרצון לנקום על האבל שעשו לך. "
תמר:" אבל איני מרגישה בנוח אם כך שאני רוצה לנקום באחי, למרות מעשיו הוא עדיין אחי וקשה לי להרגיש דבר כזה כלפיו."
אני: "אני מבינה אותך ילדתי, הרגשתך צודקת, אבל אין ביכולתך לנקום כעת וגם אין צורך בכך, ישנם דרכים שונות להתגבר על האבל."
תמר:" אני מקווה שהתחושה תחלוף, ושהמקרה יישכח. "
"אלו היו רגעי השפל והשיא בחיי עד היום, אני לא יכולה לתאר לעצמי רגעים יותר קשים מהרגעים שעברתי בתקופה האחרונה."
אני:" תיארתי לעצמי שזהו מה שתרגישי, תדעי שתוכלי לגשת אליי לכל צורך."
תמר:" תודה אושר על עזרתך הרבה".
אני: "תמר לפני שנסיים את שיחתנו, יש לי כמה דברים שרציתי לשאול כדי לעזור לנערות אחרות בגילך, תוכלי לעזור לי ולענות עליהם ? "
תמר:" אין שום בעיה, אני ישמח לעזור לך ואולי גם התשובות יעזרו לי להתגבר על המועקה שלי. "
אני:" מהן העצות שאת מייעצת לבנות האחרות שעברו או שמפחדות לעבור טראומה כמו שאת עברת? "
תמר:" לבנות שכבר עברו את הטראומה הייתי מייעצת את מה שאת ייעצת לי, לתת לזמן לעבור, לנסות להתגבר על הטראומה, ולשכוח מהספק אם לנקום או לא . ובקשר לבנות שמפחדות מלעבור את הטראומה העצה שלי היא להפסיק להיות תמימות, ולנסות להבין את הרצונות של הבן.
אני:" תודה תמר על תשובתך , אני מקווה מאוד שהיא תעזור לבנות האחרות."
תמר:" גם אני מאוד מקווה שהצלחתי לעזור".

אני(אושר)

אני (אושר)

תמר בת דוד

דומה

תמר תמימה ולדעתי גם אני תמימה מכיוון שאני וכל ילדה בגילי מפחדת לעבור טראומה שכזאת , וכל ילדה תמימה בגיל הזה וקשה מאוד להתרגל לרעיון שישנם מקרים כאלו.

שונה

לא עברתי את הטראומה לתמר עברה.

תמר עברה את הטראומה של האונס , ועוד טראומה שאחיה אבשלום הרג את אחיה אמנון בגלל מעשהיו.

"כל כבודה בת מלך פנימה"- החכמים מפרשים שבת ישראל היא בת של מלך , ולכן היא צריכה לשמור על כבודה. אך לדעתי בהקשר לאירוע זה אני מפרשת את המשפט שכבוד של בת מלך חולל מהבית פנימה.

מגישה: אושר מירילשוילי

יום שישי, 9 במרץ 2012

שיחה אישית עם תמר שחר לויאן

שיחת נפש עם תמר בת דוד

1. כיצד ילדותך עיצבה את דמותך?

איני זוכרת הרבה מהילדות שלי, אימי מעכה בת תלמי מלך גשור סיפרה שהייתי ילדה יפת תואר.

2. איך היית מספרת את הביוגרפיה של חייך?
אני תמר בת דוד אחות אבשלום , בתם של דוד המלך ושל מעכה בת תלמי מלך גשור
.
נהגו לומר עליי שאני יפת תואר ותמימה אחי למחצה אשר היה אוב

ססיבי וכפייתי לגבי וחשק בי. אמנון אחי קיבל את עצתו של יונדב בן שמעה אחיו של דוד "החכם הערמומי" והעמיד פני חולה וביקש ממני לבוא ולטפל בו ולבשל לו נאנסתי ע"י אמנון ולאחר מכן נזרקתי חסר אונים דבר זה היה קשה ומזוויע, הייתי תמימה ובלי הרבה ניסיון חיים ולא ידעתי איך להתמודד עם האונס וברחתי .

3. מה היה רגע השיא שלך בחייך?

רגע השיא שלי היה הבקשה של דוד לטפל באמנון, התלהבתי והתרגשתי מאד וחשתי כבוד גדול לבשל ולטפל באמנון אחי למחצה, הייתי מאוד הייתי תמימה ונמרצת ,אהבתי להתעסק בכל נושא העשייה, הבישול הניקיון. "וַתֵּלֶךְ תָּמָר, בֵּית אַמְנוֹן אָחִיהָ--וְהוּא שֹׁכֵב; וַתִּ

קַּח אֶת-הַבָּצֵק ותל

וש (וַתָּלָשׁ) וַתְּלַבֵּב לְעֵינָיו, וַתְּבַשֵּׁל אֶת-הַלְּבִבוֹת. ט וַתִּקַּח אֶת-הַמַּשְׂרֵת וַתִּצֹק לְפָנָיו, וַיְמָאֵן לֶאֱכוֹל;"

4. מה היה רגע השפל בחייך? רגע השפל של תמר היה האונס של אמנון, התמימות של תמר באותו הרגע התנפצה וכל מה שהאמינה בו נעלם גם הוא, תמר הרגישה שבורה וחסר אונים לאחר האונס וזה היה רגע השפל בחייה ולא ידוע אם הצליחה להשתקם ממנו. וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה וַיְעַנֶּהָ, וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ. טו וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן, שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד--כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ, מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָ

הּ;

5. תמר מדוע שתקת לאחר האונס ולא שיתפת וזעקת לעזרה מקרובייך? המקרה דומה במקצת למקרים שקורים היום,

כיום נשים שעוברות תקיפה מינית לרוב שותקות או מושתקות. הן נותרות לבד עם הטראומה וקולן לרוב לא נשמע והיית רוצה לדעת למה תמר ברחה מאחרים ובעיקר מעצמה לאחר האונס.

-שאלה מאד יפה, לא שיתפתי אף אחד או התייעצתי מפני שהייתי משותקת ומבוהלת לא ידעתי מה אני רוצה, הייתי אחוזת בהלה ורק רציתי לברוח ולא להתמודד עם מה שקרה לי, אני חושבת שהיום הייתי מקבלת את זה בצורה טיפה שונה ומנסה להתמודד עם המקרה, אך באותו רגע טראומתי היה לי קשה להתמודד ולא היה לי רצון לשתף אף אחד כי פחדתי שאמנון יפגע בי, הוא היה בר כוח, יורש העצר החזק והאכזרי.

6. תמר מה היית מייעצת היום לנוער של שנת 2012? הייתי מייעצת לנוער ש

ל היום להיות זהירים ולא א

דישים ותמימים, עם כל הסכנות שאנו חשופים היום והבעיות צריך להיות מאד ערניים ומציאותיים ולא לברוח מהצרות שלנו ולא להתבייש לבקש עזרה.

7. כמה נקודות דמיון ביני לבין תמר בת דוד.

תמר נורא נמרצת ,חרוצה, ופרפקציוניסטית יש קצת נקודת דמיון ביני לבין תמר אני פרפקציוניסטית להחריד, לטוב ולרע, וגם תמר נורא תמימה ויש רגעים וסיטואציות שאני תמימה ולא יודעת כי אני חושבת שזה בסך הכול ניסיון חיים.

לעומת זאת אני חושבת שתמר לא הביעה את דעתה ולא

הייתה מספיק תקיפה וישירה לאמנון ותמימה-מדיי, ואמנון ניצל את התמימות ואת הילדותיות שבה לרעה ואנס אותה.



ינכאמנון ותמר מאת יאן סטיין








הפרח אמנון ותמר הקרוי על שם שני האחים שהיה בניהם משיכה מינית.







מקורות מידע:

10. "יש המטביעים את צרותיהם ויש המלמדים אותם לשחות" זה מה שהייתי אומרת, לא הייתי צריכה לברוח מצרותיי ולהדחיק אותם אלא לפתור אותם ולהתייעץ עם האנשים החשובים לי, עם אבי דוד ואימי.

תודה רבה שבאת תמר ,רוצה לאחל לך את הטוב ביותר.

http://www.mikragesher.org.il/titles/encyclopedia/1/amnon_vetamar.htm

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9E%D7%A8_(%D7%91%D7%AA_%D7%93%D7%95%D7%93)

http://www.mechon-mamre.org/i/t/t08b13.htm

http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14198&kwd=5945

נעזרתי בערוץ 7 הוט בידור ישראלי- שיחת נפש עם יורם יובל