יום שבת, 10 במרץ 2012

עבודה בתנ"ך - אושר מירילשוילי

עבודה להגשה בתנ"ך – "שיחת נפש" :
הדמות המקראית שבחרתי היא : תמר בת דוד (בחרתי בדמות זאת לא מתוך קשר נפשי ! )

תמר הייתה אחות אבשלום , בתם של דוד המלך ושל מעכה בת תלמי מלך גשור.
היא מתוארת כיפיפייה, תמימה , לא מנוסה, בתולה .
אחיה אמנון אהב אותה מאוד, אך לא יכל להינשא לה בשל היותו אחיה .
יונדב בן שמעה אחיו של דוד , דודו של אמנון שהיה איש ערמומי (חכם להרע) ייעץ לאמנון, ולכן אמנון החליט להקשיב לעצתו : הוא העמיד פני חולה וביקש מאביו שישלח את תמר כדי שתכין בחדרו את הבריה (לביבות- מאכל) , וכשהגישה לו את המאכל הוא ניצל אותה לרעה והחליט לענות אותה (כלומר לאנוס אותה )
תמר עומדת בגאון מול אמנון, מציגה קול הגיוני בכמה דרכים : מילולית- אל X)3), היא חזרה וניתחה בהיגיון מדוע זה מעשה שלילי מבחינת אמנון , ופיזית ניסתה להתנגד אך הוא החזיק בה ואנס אותה בכוח .
לאחר מיעשה אמנון מבקשת רחמים עליו ועליה ומציעה אלטרנטיבות שיפרוש עליה את חסותו, מכיוון שהיה רע יותר בעיניה להיות לא-בתולה מאשר להיות תחת חסותו של זה שאנס אותה, אך הוא שנא אותה וגרש אותה.
תמר ניסתה לשכנעו לוותר על המעשה בכמה דרכים : מילולית- אל X)3), היא חזרה וניתחה בהיגיון מדוע זה מעשה שלילי מבחינת אמנון , ופיזית ניסתה להתנגד אך הוא החזיק בה ואנס אותה בכוח .
לאחר מכן בקשה ממנו תמר לפרוש עליה את חסותו, מכיוון שבזמנו קידשו את ה
בתולין ועדיף היה להיות תחת חסות האנס מאשר להיות אישה לא בתולה, אך הוא שנא אותה וגרש אותה. תמר נותרה פגועה מאוד. היא בכתה, שמה אפר על ראשה וקרעה את כתונת הפסים שלה. אבשלום אחיה ראה בצערה ואימץ אותה אליו. לאחר שנתיים שבהן ישבה תמר בבית אבשלום, הרג אבשלום את אמנון וברח לבית סבו שבגשור.
למדתי על הדמות מין :
- ויקיפדיה
- ידע כללי שלי
- סיכומים במחברת

http://www.articles.co.il/article/32474/%20%D7%AA%D7%9E%D7%A8%20%D7%91%D7%AA%20%D7%93%D7%95%D7%93


שיחת נפש :
אני : "שלום תמר שמי אושר ואני הפסיכולוגית שלך . חשוב לי שתדעי שאת לא צריכה להתייחס אליי כפסיכולוגית אלא כחברה טובה ,שאת יכולה לספר לה הכול . אני באה ממקום של לעזור לך ולא לשפוט אותך . כל דבר שתספרי לי יישאר חסוי ולא יעבור הלאה . הייתי רוצה לשמוע על חייך , על הדברים שאת זוכרת ומעיקים עלייך או להפך גורמים לך לשמחה רבה".
תמר: "שלום אושר, אני לא יודעת אם תוכלי לעזור לי , אך אני אנסה לספר לך את האמת על רצף האירועים בחיי" .
אני: " אין שום בעיה תמר, את לא חייבת לענות לי על כל השאלות, אך מירב הסיכויים שכמה שיותר תהיי פתוחה כך תרגישי יותר טוב עם עצמך, ולא תצטרכי לסבול מכך".
אז בתור שאלה ראשונה, שתעזור לנו להתחיל מ-0 כדי להבין מי את , ומה עברת בחייך , נתחיל מהילדות שלך. הייתי רוצה שתספרי לי על הילדות שלך ויחד ננסה להבין איך ילדותך השפיעה על חייך כיום ועל דמותך ?
תמר: " נולדתי בממלכה לאבא עשיר , מלך- דוד , גדלתי עם אחיי למחצה מאבי ועם אחיי האמתיים מאבי ואמי, אני עדיין צעירה ולדעתי לא עברתי המון בחיים, כדי שיהיה לי הרבה מה לספר לך, אך ישנו מקרה שקרה לפני זמן מועט שהשפיע על חיי רבות, אבל איני יודעת אם יש בי את היכולת לשתף אותך במקרה.
אני: "תמר, איני מחייבת אותך לספר לי על המקרה, אך לפי הבעת הפנים שלך אני יכולה להבין שהוא השפיע עלייך רבות, וכי יש בך את הצורך לשתף , קחי את הזמן שלך כשתרגישי שאת מסוגלת ורוצה להסיר מעצמך את המועקה נחוז לעניין. בינתיים נעבור לשאלה הבאה:
מה היה רגע השיא/ השפל בחיי?.
תמר: "האירוע מאוד משמעותי, ואיני יודעת כיצד להתחיל לספר את הפרטים.
אני: " אל תמהרי ילדתי, קחי את כל הזמן שאת צריכה עד שתרגישי שיש את יכולה לשתף אותי במקרה.
..
..
..
תמר: "אני חושבת שכדי שאני יספר על המקרה, מפני שאיני מסוגלת להמשיך עוד לשמור זאת לעצמי. "
אני: קדימה ילדתי , ספרי לי "
תמר: "הדבר קרה לפני זמן קצר, כאשר אחי למחצה אמנון היה חולה, והוא ביקש מאבי שאני אגש אליו ויכין למול עיניו את הבריה, נרגשת ניגשתי אל חדרו והכנתי לו את המאכל המבוקש, כאשר הגשתי את הבריה לאמנון, הוא החזיק בידי ולא נתן לי לחזור למקומי, הבנתי את רצונו ולכן ניסיתי בכול יכולתי להתנגד לו , בצורה מילולית , ניסיתי לגרום לו להבין שהמעשה הוא שלילי ושהוא ייפגע בי בו , ובצורה פיזית , ניסיתי להשתחרר אך הוא החזיק בי חזק ... אני מסוגלת לבטא את המעשה , אך לדעתי את כבר הבנת את המשך האירוע. "
אני: " תמר חמדתי, עכשיו אני מבינה את חומרת מצבך, ואת אי היכולת שלך לשתף אחרים, אך אל תדאגי רבות כמוך עברו את הטראומה הזאת, ומירב הסיכויים שיהיה לך קשה להתגבר אך לבסוף את תצליחי להתגבר ולעבור הלאה."
תמר:" אושר תודה רבה שאת מנסה לעזור, אבל איני רואה דרך להדחיק את מעשיו ולעבור הלאה מפני שהוא אחי , ואין ביכולתי להתבונן בו כעת ויהיה לי קשה להמשיך בחיי כשהוא נמצא יום ויום בביתי. "
אני: " את צודקת תמר, אבל אני בטוחה שאביך יטפל בעניין ויעניש אותו בחומרה רבה.
תמר: " אני לא כל כך בטוחה, מפני שגם אבי חטא עם בת שבע, ולכן יהיה לו קשה להעניש את בנו על דבר שגם הוא עשה ושימש לו דוגמה.
אני: " יש אמת בדברייך, אך איני בטוחה אביך הוא מלך חשוב ובתור דוגמה לעמו הוא חייב להעניש את בנו על המעשה הנבזה.
תמר:" תודה על העזרה והתמיכה שאת מציגה, ברשותך אני יחזור היום לביתי ואברר על מעשי אבי , נוכל להיפגש בעוד כמה ימים ? "
אני: " אין כל בעיה ילדתי, גשי אליי לכל דבר שתצטרכי."
...
...
...
...
... (לאחר פרק זמן מסוים)
תמר: "שלום אושר, מה שלומך ? "
אני: "בסדר ילדתי, מה אתך?"
תמר:" גרוע מיום ליום, אחי אבשלום החליט לנקום באמנון על מעשיו ולכן הרג אותו. "
אני:" אוי ילדתי, אני נורא מצטערת ומשתתפת בצערך, תרצי לשתף בהרגשותייך ?"
תמר:" כן, אני מרגישה ממש נורא על מעשיו של אחי אבשלום, אך אני מבינה את הרגשתו לנקום, מפני שגם בי היה הרצון לנקום אך אין בי את היכולת לפגוע כך באחי."
אני:" זה בסדר תמר אני מבינה את הרגשותייך, אל תרגישי רע אם כך, עברת טראומה נוראית שקשה להתגבר עליה מהר, וזה הגיוני שיש בך את הרצון לנקום על האבל שעשו לך. "
תמר:" אבל איני מרגישה בנוח אם כך שאני רוצה לנקום באחי, למרות מעשיו הוא עדיין אחי וקשה לי להרגיש דבר כזה כלפיו."
אני: "אני מבינה אותך ילדתי, הרגשתך צודקת, אבל אין ביכולתך לנקום כעת וגם אין צורך בכך, ישנם דרכים שונות להתגבר על האבל."
תמר:" אני מקווה שהתחושה תחלוף, ושהמקרה יישכח. "
"אלו היו רגעי השפל והשיא בחיי עד היום, אני לא יכולה לתאר לעצמי רגעים יותר קשים מהרגעים שעברתי בתקופה האחרונה."
אני:" תיארתי לעצמי שזהו מה שתרגישי, תדעי שתוכלי לגשת אליי לכל צורך."
תמר:" תודה אושר על עזרתך הרבה".
אני: "תמר לפני שנסיים את שיחתנו, יש לי כמה דברים שרציתי לשאול כדי לעזור לנערות אחרות בגילך, תוכלי לעזור לי ולענות עליהם ? "
תמר:" אין שום בעיה, אני ישמח לעזור לך ואולי גם התשובות יעזרו לי להתגבר על המועקה שלי. "
אני:" מהן העצות שאת מייעצת לבנות האחרות שעברו או שמפחדות לעבור טראומה כמו שאת עברת? "
תמר:" לבנות שכבר עברו את הטראומה הייתי מייעצת את מה שאת ייעצת לי, לתת לזמן לעבור, לנסות להתגבר על הטראומה, ולשכוח מהספק אם לנקום או לא . ובקשר לבנות שמפחדות מלעבור את הטראומה העצה שלי היא להפסיק להיות תמימות, ולנסות להבין את הרצונות של הבן.
אני:" תודה תמר על תשובתך , אני מקווה מאוד שהיא תעזור לבנות האחרות."
תמר:" גם אני מאוד מקווה שהצלחתי לעזור".

אני(אושר)

אני (אושר)

תמר בת דוד

דומה

תמר תמימה ולדעתי גם אני תמימה מכיוון שאני וכל ילדה בגילי מפחדת לעבור טראומה שכזאת , וכל ילדה תמימה בגיל הזה וקשה מאוד להתרגל לרעיון שישנם מקרים כאלו.

שונה

לא עברתי את הטראומה לתמר עברה.

תמר עברה את הטראומה של האונס , ועוד טראומה שאחיה אבשלום הרג את אחיה אמנון בגלל מעשהיו.

"כל כבודה בת מלך פנימה"- החכמים מפרשים שבת ישראל היא בת של מלך , ולכן היא צריכה לשמור על כבודה. אך לדעתי בהקשר לאירוע זה אני מפרשת את המשפט שכבוד של בת מלך חולל מהבית פנימה.

מגישה: אושר מירילשוילי

תגובה 1: