יום שבת, 3 במרץ 2012

העבודה של שיר טרבלסי :)


הדמות שבחרתי: אבשלום
מקורות מידע:
ויקיפדיה             
1.בילדותי הייתי ילד יפה תואר במיוחד ולכן היה לי אגו מאוד גבוה, וגם הייתי חכם וערמומי. בחיי היו המון סיטואציות שפעלתי בהן מתוך תכונות שהתבססו על ילדותי. כאשר אמנון אנס את אחותי תמר, אבא שלי לא עשה צדק כי הוא ידע שגם הוא רצח את אוריה לא בצדק ולכן אין לו את הזכות לשפוט את אמנון. לפיכך, לקחתי את החוק לידיים ותכננתי את הרצח של אמנון שנעשה ע"י עבדיי לאחר שנתיים. מקרה נוסף היה כאשר חזרתי לירושלים מגשור ודוד אבא שלי לא רצה לראותי והייתי במעצר בית. האגו הגדול שהיה לי נפגע וגרם לי לשלוח את עבדיי שישרפו את שדה יואב כדי שיילך לאבי וידרוש שהוא יפגוש אותי. כמו כן, בתקופת המרד באבי והניסיון לקחת ממנו את המלוכה פעלתי מתוך אגו רב, חוכמה ובידיעה שאף אחד לא יתנגד לכך שאני ישלוט. יתר על כן, עוד בימי חיי בניתי לעצמי קבר מפואר ומכובד משום שידעתי שלאדם חכם ויפה תואר כמוני מגיע להיקבר עם קבר מאוד מפואר ויפה.
2. מהיותו בנו של דוד המלך חייתי בארמון והיו כמה אירועים משמעותיים  במהלך חיי והם:
  • רצח אוריה החיתי- אבי לא פעל בצדק ועבר על שלוש דיברות ולכן רציתי לעשות צדק. (שמואל ב פרק י"א)
  • אונס אמנון את אחותי תמר- אמנון אחי התאהב באחותי תמר והזמין אותה לביתו. תמר הצעירה כול כך והתמימה הלכה אליו מתוך רצונה לעזור לאמנון אחיה החולה. אמנון ניצל את הסיטואציה ואנס אותה. אחותי הייתה מתוסכלת ומדוכאת ואבי דוד התעלם מהעניין אפילו שנודע לו מכיוון שגם הוא לא פעל בצדק כשרצח את אוריה ולכן אין לו את הרשות לשפוט את אמנון. לכן פעלתי בחוכמה ובערמומיות ושנתיים לאחר האונס תיכננתי את הרצח של אמנון. אירגנתי את חגיגת גז הצאן שלי ובמהלך החגיגה נעריי הרגו את אמנון וכאשר הגיע השמועה על הרצח לאבי ברחתי לסבי, תלמיי מלך גשור. יתר על כן לאחת מבנותיי קראתי תמר שזאת הייתה בהחלט קריאת תגר לבית המלך שהתעלם מהאונס של תמר אחותי. (שמואל ב פרק י"ג)
שני האירועים הללו השפיעו עליי וגרמו לי להבין שאני צריך להיות המלך הבא ולהקים מערכת צדק במשפחת המלוכה. זוהי גם אחת הסיבות שבגללן רצחתי את אמנון. אבי ביקש את נפשי ולכן ברחתי לגשור. אירועים משמעותיים נוספים הם:
·         כאשר אבי לא רצה לראותי במשך שלוש שנים וכך נפגע האגו שלי, תמיד הייתי הבחור הכי יפה בישראל ופתאום מתייחסים אליי באופן כזה. לכן שלחתי את עבדיי לשרוף את שדה יואב וגרמתי לו "להפעיל" את אבי כדי שיתפייס איתי. (שמואל ב פרק י"ד).
·         המרד באבי דוד- תחילה השתמשתי בגינוני מלכות מופרזים: מרכבות, חמישים איש רצים לפניי, אנשים עם שופרות שמכריזים עליי כמלך החדש של עם ישראל. בנוסף גם קניתי את לב העם שלא היה מרוצה מהמשפט של אבא שלי והסטתי אותו נגד אבא שלי.
"וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם מִי-יְשִׂמֵנִי שֹׁפֵט בָּאָרֶץ; וְעָלַי יָבוֹא כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה-לּוֹ-רִיב וּמִשְׁפָּט--וְהִצְדַּקְתִּיו. וְהָיָה בִּקְרָב-אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲו‍ת לוֹ וְשָׁלַח אֶת-יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ; וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל-יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-יָבואוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל-הַמֶּלֶךְ; וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת-לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל".
כך הפחדתי את אבי והוא נמלט מירושלים . בנוסף לכך, הייתי עם עשר מנשותיו של אבי בתוך אוהל דבר שמצביע על כך שהיחסים ביני לבין אבי לא יחזרו להיות כמו פעם. בסופו של דבר גרמתי לכך שתהיה מלחמת אחים ביני לבין אבי והבאתי למותי.(שמואל ב פרק טו)
3.אם היו מבקשים ממני לבחור רגע שיא בחיים שלי אז זה היה כאשר מרדתי באבי. לקחתי מרכבות, סוסים וחמישים אנשים שרצים לפניי. התחנפתי לעם ואמרתי להם דברים נגד המשפטים שאבי שופט וכך הסטתי את העם נגד אבא שלי וגרמתי לו לתמוך בי. כאשר אבא שלי ראה את המצב המסוכן הזה בשבילו, הוא התחיל לפחד מאוד ולכן ברח מירושלים. ברגע זה הרגשתי שהתוכנית שלי לקחת את המלוכה מאבי מצליחה ושאני בדרך הנכונה למטרה.
4.רגע השפל שלי היה כאשר יואב בן צרויה הרג אותי ביער ובעזרת שלושת השבטים(סכינים) ורק אז הבנתי שהוא הרג אותי דווקא בשלושה שבטים ולא באחד או שניים מכיוון שגנבתי לב אבי, לב בית דין ולב העם. רגע זה הוא גם אירוניה בחיי. בצעירותי בניתי לעצמי קבר מפואר ומכובד ובסופו של דבר נקברתי ביער מתחת לגל אבנים ענקי בלי פאר ובלי כבוד.ואבשלום לקח, ויצב-לו בחייו את-מצבת אשר בעמק-המלך--כי אמר אין-לי בן, בעבור הזכיר שמי"(שמואל ב, יח 18).
5.שאלה: מה היו המניעים שלך למרד באביך דוד ? מהיכן האומץ? מהיכן הביטחון שהמרד אכן יצליח לך ?
תשובה:אחד המניעים שלי למרד באבי היה הכעס שלי על כך שכאשר הוא החזיר אותי לירושלים הוא לא רצה לראותי ולא רצה להתפייס איתי ורק כששלחתי אליו את יואב הוא היה מוכן להתפייס. מניע נוסף שלי היה הרצון שלי לעשות צדק במשפחת המלוכה. אבא שלי רצח את אוריה החיתי ועבר על שלושה דיברות ונוסף על כך כאשר אמנון אנס את אחותי תמר, אבא שלי לא עשה דבר בנושא למרות שנודע לו על כך. שני המניעים הללו גרמו לכך שפעלתי באומץ רב ובנחישות וכמובן מהיותי אדם בעל אגו רב לא פחדתי מכול דבר שיקרה וידעתי שהמלוכה תגיע לידיי.
6. אני הייתי מייעץ לבני האדם בשנת 2012 שתמיד ידאגו שיהיה צדק ויפעלו למען הצדק. כפי שראיתי את מה שנעשה בממלכה כאשר אבי לא פעל בצדק והחלטתי לדאוג שהמצב הזה ישתנה כך גם האנשים שחיים בשנת 2012 צריכים לפעול.
7.  נקודת דמיון: אבשלום ראה שלא נעשה צדק ע"י אביו כלפי עצמו וכלפי אמנון ולכן הוא החליט לפעול לבדו למען הצדק. כך גם אני הייתי מתנהגת, אם הייתי נתקלת במצב שבו לא היה נעשה צדק הייתי דואגת שאכן הוא יעשה.
נקודת שוני: אבשלום מרד בדוד, אבא שלו. הוא הסיט את העם נגדו, פגע בכבוד שלו כמלך וכשופט של העם, רצה לקחת ממנו את המלוכה וכו'. בניגוד לאבשלום אני לא הייתי מתנהגת כמוהו והייתי מכבדת את ההורים שלי תמיד. גם אם הייתי כועסת עליהם וגם אם הייתי חושבת שהם מתנהגים בצורה שלילית לא הייתי מורדת בהם ופוגעת בכבודם.

8.


בחרתי בשתי התמונות האלה מכיוון שהן מראות את הניגוד בשני מצבים שונים בחיי אבשלום. התמונה הראשונה ממחישה את תחילת המרד של אבשלום שמשתמש בגינוני מלכות מופרזים, הוא בעל ביטחון שהוא יצליח במרד ויהיה יורש העצר. התמונה הזאת מבליטה כוח, עוצמה, שליטה. לעומת זאת, בתמונה השנייה אנחנו רואים את אבשלום תפוס בשערו בעץ האלה ותלוי בין שמיים לארץ. השיער שלו שהיה מקור לגאווה שלו וליופי שלו הוא דווקא זה שהכשיל אותו וגרם למותו. בנוסף, בתמונה זו אין יותר אגו, ביטחון, ראוותנות וכו'.

9.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה