יום חמישי, 1 במרץ 2012








"שיחת נפש"

עם דמויות מספר שמואל ב'

מגישה: יעל לוסטיג

כיתה: ט 7

תאריך: 28.3.2012

· בחרתי בדמות דוד, מכיוון שדוד היא דמות מורכבת בעלת היסטוריה ארוכה בתנ"כ, החלטתי להכניס גם כמה ארועים משמעותיים משמואל א

קישורים בהם נעזרתי במהלך העבודה:

v לקסיקון לתרבות ישראל

v ויקפידיה

v אינציקלופדיה יהודית

v אינציקלופדיה

v תקציר לספר שמואל ב

כיצד ילדותך עיצבה את דמותך והתנהגותך בהמשך חייך?

כשהייתי נער הייתי עצמאי, בן זקונים, הייתי צריך להגן על הצאן ועל עצמי בלי עזרה של חבר או בן משפחה, רק בעזרת עצמי.

כך למדתי לא להסתמך על אחרים, ידעתי שאני יכול לעשות הכול לבד בלי עזרה, למדתי שגם מה שנראה כבילתי אפשרי, ניתן לעשותו.

בהמשך חיי, הנהגתי עם- כמו הצאן והגנתי עליו מפני כול אויביו.

האם יש אירוע או אירועים מכוננים בחייך?

האירועים המכוננים בחיי הם פרשת בת שבע ומרד אבשלום. שניהם קשורים זה בזה, הרי מרד אבשלום הוא השלכה של העונש שקיבלתי.

· פרשת בת שבע: מאירוע זה למדתי רבות, למדתי שעלי להשתלט על יצרי, לעמוד באשמתי ולא להחמיר את המצב. כמו כן, הבנתי שלמלך את כוח גדול כ"כ, וגם לי יש מגבלות, כול אדם צריך להסתפק במה שיש לו. כמו כן, אירוע זה היווה פרשת דרכים בחיי, במישור האישי, הלאומי והמשפחתי.

וְעַתָּה, לֹא-תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ--עַד-עוֹלָם: עֵקֶב, כִּי בְזִתָנִי, וַתִּקַּח אֶת-אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי, לִהְיוֹת לְךָ לְאִשָּׁה. {ס}

יא כֹּה אָמַר יְהוָה, הִנְנִי מֵקִים עָלֶיךָ רָעָה מִבֵּיתֶךָ, וְלָקַחְתִּי אֶת-נָשֶׁיךָ לְעֵינֶיךָ, וְנָתַתִּי לְרֵעֶיךָ; וְשָׁכַב עִם-נָשֶׁיךָ, לְעֵינֵי הַשֶּׁמֶשׁ הַזֹּאת. יב כִּי אַתָּה, עָשִׂיתָ בַסָּתֶר; וַאֲנִי, אֶעֱשֶׂה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל, וְנֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ. {ס}

· מרד אבשלום: במשך המרד, מעמדי התדרדר עד מאוד, נאלצתי לתפקד בחוכמה למרות הקושי הנפשי והפיזי. חזרתי לימים בהם הייתי בורח במדבר, מחפש מקום לחיות, ומנסה להסתדר כאשר אין הרבה תומכים בי, ואין אוכל ומים.

וְדָוִד עֹלֶה בְמַעֲלֵה הַזֵּיתִים עֹלֶה וּבוֹכֶה, וְרֹאשׁ לוֹ חָפוּי, וְהוּא, הֹלֵךְ יָחֵף; וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-אִתּוֹ, חָפוּ אִישׁ רֹאשׁוֹ, וְעָלוּ עָלֹה, וּבָכֹה.

מהו רגע השיא בחייך?

רגע השיא בחיי הוא הרגע שבו הומלכתי למלך על כול עם ישראל. זה הרגע שבאמת הייתי צריך לקחת את המלוכה בידיים, להוביל עם שלם, לשמש דוגמא ולהוביל בדרך הטובה ביותר.

כמו כן, ההמלכה עם העם כולו הייתה המרגשת מכולן, כאשר עמדתי בפני כול העם, והייתי מוצג כמלך רשמי. זה היה רגע השיא בחיי, מאותו רגע התחלתי לפעול כמלך, ולבצע מעשים בעלי משמעות והשפעה, לעמוד מאחורי החלטותי וכדומה.

מהו רגע השפל בחייך?

רגע השפל בחיי החל מאז שהייתי עם בת שבע וקיבלתי עונשים. רגע השיא של השפל הוא הרגע שבו נאלצתי לעזוב את הארמון ולחיות במדבר בידיעה שבני בוגד ומורד בי, במלכותי, ובנוסף לכך רוב העם נמצא בצידו.
הייתי חייב להתגבר עליו, ועל כוחותיו למרות היותי זקן.
הייתי צריך להתעלות על כוחותיו בלי שימות. לא רציתי להרוג אותו, הוא היה יקר לי.
כמו כן, היה עלי לשמור על העם שנמצא איתי, להתנהג כאילו הכול בשליטה, אחרת חלק זה של העם היה בורח ולא היו בצידי אנשים.
אלו היו ימים קשים מאוד בחיי.

(שאלה שאני שואלת) מדוע החלטת להשקיע כ"כ בצוואתך, והדרכת את שלמה בדרכו לעתיד במקום להתעסק בעולם הבא?

ה' הבטיח את נצחיות זרעי, אני חייב לדאוג ששושלת המלוכה תישאר. כמו כן, בתור מלך אני צריך להיות אחראי על העם גם כשלא יהיה פה, לכן עלי להדריך את בני, להעביר לו את כול הניסיון שצברתי בחיי, ובנוסף גם לדאוג שימלא את התפקיד החדש שלו תוך כדי אמונה בה'.
יתרה מכך, ה' הדריך אותי בכול חיי, אני סומך עליו שיהיה איתי גם בחיים וגם במוות, ובמקום לדאוג לעתידי, אני סומך על ה' ודואג לעתיד בני ולעתיד עם ישראל כולו.


מהן ההצעות שלך, (שצברת מניסיון חייך) לאנשים החיים בשנת 2012?

ההצעות שיש לי לאנשים החיים בשנת 2012 הן:

Ø לעולם אל תזלזלו בעצמכם, גם אם אתם נראים קטנים וחלשים בעיניכם ובעיני השאר. לקטן ולגדול יש את אותו הכוח, תאמיני בעצמכם ואל תזלזלו. זאת עפ"י הקרב בין דוד לגלית.

Ø הסתפקו במה שיש לכם, אל תקנאו או תגנבו רכוש של אחר. זאת עפ"י פרשת בת שבע.

Ø לעולם אל תאבדו תקווה גם עם המצב קשה, ונראה שאינכם תשרדו. עליכם להתאמץ ולחשוב כיצד לנצח ולהצליח. זאת עפ"י מרד אבשלום.

Ø את החלטותיכם בצעו בתבונה. לא עפ"י האינטרסים שלכם בלבד, אלה עפ"י אינטרסים חשובים יותר, שלא משפיעם רק עליכם, אלא גם על השאר. כך ההחלטה תהיה הטובה מכולן, ולא תתחרטו עליה. זאת עפ"י בחירתי ביבוס כעיר הבירה. (ירושלים)

Ø נשו מדי פעם לבחון את מעשיכם שנית, ואולי אפילו להסתכל עליהם כמין משל. אולי תגלו שחטאתם ותוכלו לתקן את מעשיכם בזמן. זאת עפ"י משל כיבשת הרש.

Ø חישבו על מעשיכם כאילו אדם יקר לכם היה עושה אותם, אם הייתם גאים בו – עשו את הפעולה, אך אם הייתם מונעים ממנו לעשות זאת – עצרו מיד. זאת למדתי מאונס אבשלום את תמר, לא יכולתי למנוע ממנו את המעשה, והבנתי שגם אני לא הייתי צריך להתנהג כך עם בת שבע.

נקודות דמיון ביני לבין דוד:

Ø גם אני וגם דוד יודעים לתפקד במצבי לחץ, גם כאשר הסיכויים להצליח הם קלושים. שיננו לא מאבדים תיקווה במהירות, ומנסים לחשוב בהגיון.

Ø גם אני וגם דוד לא מנסים לנקום במי שניסה לפגוע בנו, (כאשר מדובר באדם יקר). כלומר, דוד לא רצה להרוג את אבשלום למרות מרידתו, כך גם אני, אינני מנסה להכשיל את קרובי, גם במצבים הקלים וגם בקשים.

נקודות שוני ביני לבין דוד:

Ø אני, שלא כמו דוד, לא חומדת / גונבת או מנסה להשיג רכוש שאין לי. אני מסתפקת במה שיש לי, לא מנסה להגדיל את רכושי, משאירה תמיד גם לאחר ודואגת להשיג את דברי ביושר.

Ø בפרשת בת שבע, דוד היה מסוגל לכפות על מעשיו הרעים בעזרת מעשים רעים אחרים. אני לא יכולה לעשות זאת, מעשים אלו ישאירו בי רגש מצפון חמור. כאשר אני טועה אני מודה בטעותי ונושאת בתוצאות.

תמונות הקרושות לתחושותיו של דוד:

בעיני תמונה זו מייצגת את תחושותיו של דוד לאחר הקרב הראשון בו נלחם, הקרב בין דוד לגולית. אדם שנראה כ"כ קטן וחסר אונים, בעל כוח ומשמעות עצומה ! (החתול מול המראה)

בתמונה זו בחרתי מכיוון שבעיני היא מייצגת את תחושתו של דוד בעת המלכתו על עם ישראל. דוד מרגיש מנהיג, שעומד לפני עם שלם. הוא מרגיש מיוחד, בעל יכולות מנהיגות, בעל ביטחון וחשיבות רבה ביעני כולם. (האנשים המצויירים)


בתמונה זו בחרתי כי בעיני היא מדגישה את תחושת האשמה, והכעס העצמי של האדם. כך לדעתי דוד הרגיש כאשר קיבל את העונש מה' על כך שנאף עם בת שבע. הוא הרגיש כ"כ קטן וטיפש, הוא הרגיש שהוא אכזב לא רק את ה', אלה גם את עצמו. (התמונה בצבעים שחור לבן)


בתמונה זו – ראש קבור בחול.
בעיני הראש מסמל את דוד, והחול מסמל את מעשיו וחטאיו. דוד לא ידע כיצד להתמודד עם חטאיו בפרשת בת שבע, והיה קבור בהם, ללא דרך פשוטה לצאת מהם. כך בעיני הוא הרגיש, כאילו הוא קבור, הוא חייב למצוא דרך להימלט מהחטאים שעשה, בלי שיגלו אותם.

תחושות השחקן בתמונה זו הן תחושות אדם. כך לדעתי דוד הרגיש בהיותו בכמה רגעים בחייו:

- קבלת העונשים בעקבות פרשת בת שבע.

- אונס אמנון את תמר – דוד לא יכול לבקר על אמנון, כיוון שגם הוא התנהג כך בעבר.

מרד אבשלום שהיה כביטוי לעונשיו.

שאלה 9:

-השיר נימצא בתמונה למעלה-

*התמונות עלו למעלה, צריך לקשר בינן לבין ההסבר המתאים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה